"Twingly statistik"

torsdag 24 november 2022

Promenader...slask...julkalendrar...Adaptil


 I morse var det ganska mycket snö kvar på marken men ju längre fram på dagen desto slaskigare..








Det första matte fick göra i morse var att ringa till fastighetsskötaren. Hissdörren gick inte igen när hon hade kört ut elrullstolen. Han kom precis när matte och jag kom tillbaka från morgonrundan. Han fick igen dörren och provåkte hissen. Matte talade om att hissen strular allt oftare numera. Han sa att de håller på att byta ut hissarna vartefter, men kunde förstås inte säga när det var aktuellt i vår trappuppgång.

Matte måste ju använda hissen för att komma ut och in med elrullstolen, men vill inte gärna göra det dygnen runt nymåne, för då är det vanligt att tekniken strular eller helt lägger av. Hon blev alltså inte förvånad...





Och vad gör de inne på fotbollsplanen? Man får inte rasta hundar där står det på stora skyltar. Det är inte första gången vi ser dem där. De kan inte skylla på att de inte ser skyltarna eller förstår vad det står på dem. Nonchalant, tycker matte...





Här blev Albin orolig. En hel småskoleklass kommer rusande mot honom. Matte stannade så att de kunde passera förbi. Ingen ordning i de leden precis...


En bit bort är det något äldre elever som kastar snöboll. Matte tog en annan väg...





Jag ser inte den vita storpudeln, men man kan inte ta fel på att det är den som skäller hej vilt någonstans



Och nu prasslar det mysko i buskagen igen





Albin reagerade också på något ljud från buskagen...



Albin spanar in den lilla långhårige chihuahuan...





Matte säger att det finns en sak som Albin är duktigare på när vi är ute, än vad jag är. Han följer alltid med matte utan mankemang, vart hon än åker. Jag vill helst ta genaste och snabbaste vägen hem när jag är klar med mina toabestyr, så vi brukar ha en diskussion matte och jag. Det slutar alltid att matte får som hon vill...




Matte har inte hunnit med så mycket mer än våra promenader men hon bakade en Dajmsockerkaka till caféet. Hon behöll två bitar själv. 




I morse hämtade Robban ut ett stort paket åt matte från Zooplus. Förutom hund- och kattmat och hundkex, hade hon köpt en varsin julkalender åt oss....


Albins och mina julkalendrar



Iris julkalender. Om inte den kräsna katten vill ha godiset i kalendern, så får Lenas och Robbans katt Achmed den.


Matte har köpt en kalender till sig själv också men med olika sorters teer. Matte gillar Pukkas teer. Hon köpte sin på apotea.se


Där köpte hon även Adaptil doftavgivare som hon sätter i vägguttaget vid Lucia, för att jag och även Albin ska känna oss  tryggare inför alla fyrverkerier och smällare. Den fungerar faktiskt bra. Jag får även Aptus Relax när det smäller som värst...

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar