"Twingly statistik"

måndag 22 september 2014

Kursen ....mycket duktiga hundar......


Vilken tur vi hade med vädret under helgen. Det var ett underbart skönt ute under hela kursen, sol emellanåt och lagom varmt......



Vi var i Norrtälje där matte skulle ha kurs i kantarellsök. 





Vilken tur att Robban var ledig så att han kunde skjutsa oss och vara med på kursen för annars hade vi fått åka kommunalt och det hade ju tagit världens tid med alla byten. Nu tog det två timmar att åka dit härifrån. Jag gillar ju inte att åka bil men det gick bra ändå eftersom matte satt bredvid mig. Det känns tryggare då....



Usch, egentligen vill jag inte gå in i bilen.....








Det var ett härligt och väluppfostrat gäng som deltog på kursen även om jag ville hålla lite avstånd till de övriga hundarna. Sex hundar och så jag deltog.....


Första lektionen  -  Lady (blandras), Leia (staffordshire bullterrier) och jag.



Jättesöta Pysen (blandras)



Vinnie (tollare)



Viggo ( cavalier king charles spaniel)



Lipton ( spansk vattenhund)


Lipton - Pysen - Vinnie - Lady tränar nu i lite svårare terräng


Alla hundarna var så duktiga och jag fick också beröm. Jag tror faktiskt att framför allt Robban blev snopen över att jag hittade kantarellerna. 

Jag blev i och för sig fort trött i huvudet men det var bara att vila en liten stund så gick det bra sedan igen. Jag kan ju erkänna att det var mest levergodiset som jag ville ha men det fick man bara om man hittade svampen så jag var ju tvungen att anstränga mig lite.


Robban och jag vilar en stund....


Vilar igen och kollar på när de andra jobbar....




Fikapaus....


Kan inte jag få smaka? 


Vi började träningen på gräsmattan och sedan blev det svårare och svårare terräng. Det var ganska så risigt i skogen men det gick bra i alla fall och då fick vi ha spårlina för att vi skulle kunna jobba lite mer självständigt.. 



Superduktiga Lipton har hittat en kantarell och får en godisbelöning av sin husse....




Lady och Pysen förbereder sig för att leta efter kantareller i skogen



Den mycket energiska Leia har bråttom....men så duktig hon var.....




Lipton var också mycket duktig....




Det är sittmarkering som gäller när vi har hittat en kantarell och Lipton fattade det direkt.....




Viggo kommer att bli en skicklig kantarellhund....




....och även tollaren Vinnie....



....här hittar hon en kantarell i snåret bakom bänken.....



Dags för mig att leta efter kantarellerna inne i skogen.....






Hundföraren planterade ut kantareller som matte hade med sig och så skulle vi hundar hitta dem…….Det var inte helt lätt alla gånger men alla hundar klarade uppgiften….Två hundar, Lady och Leia hittade också ”vilda” kantareller, alltså inte dom som var utplanterade och det var ju extra kul. Snacka om stolta hundägare…..Tror faktiskt att Viggo också gjorde det……


Lady och Leia hittade "vilda" kantareller....så duktiga dom är....




Viggo


Och apropå Viggo så fick matte ett mail från hans matte idag där hon stolt berättade följande. Jag tar mig friheten att skriva om det.


I morse under kraftig blåst när de skulle gå ut på korta morgonrundan så markerade Viggo för kantareller vid sidan av stigen. Hans matte skulle inte ha sett dem på egen hand men när hon krafsade i mossan och i gräset så fanns det kantareller där. De hittade tre stycken. Fantastiskt resultat efter så kort inlärningstid......


Ja, en helgkurs är intensiv för själv blev jag dötrött. Jag slocknade så fort jag kom hem både på lördagen och söndagen. Jo, jag käkade först förstås men sedan orkade jag inget mer men jag måste erkänna att det var en jätterolig helg.....











Jag skrev ju att vi hade tur med vädret. När vi åkte från Norrtälje och en timme senare körde genom Stockholm så hamnade vi i värsta ovädret. 



Det åskade och blixtrade och regnet öste ner. Bilköerna var så långa så jag trodde att vi aldrig skulle komma hem men en timme senare var vi i alla fall hemma......så skönt....


Robban duschade och bytte kläder och stack direkt för han skulle på en födelsedagsuppvaktning. Han stannade hos sin tjej över natten för hon bor mycket närmare stationen som han jobbar på idag……..


Jag tvärvägrade att gå någon kvällsrunda för nu hade ovädret kommit hit. Det åskade och blixtrade jättemycket. Matte tvingade ut mig men jag kunde inte ens kissa för jag var så rädd så det var bara att gå in igen. Jag gick inte ut förrän nu på morgonen då vi tog den längre morgonrundan. Det slutade att regna precis när vi kom ut så nu hade vi tur med vädret igen......

Det har bara blivit korta promenader för övrigt för det blåser hårt…..


Vem är det som går där borta?




Spännande dofter som vanligt.....




Grått och blåsigt..



Matte hämtade en Metro....














Förresten så kom det två hantverkare hit i morse. Matte trodde att de skulle komma som i morgon så hon blev lite förvånad. De skulle fixa till köksfläkten som suger för dåligt och kolla ventilationen i badrummet. 

De var jättetrevliga båda två fast först skällde jag ut dem och det riktigt ordentligt. De hade en massa konstiga grejer med sig. 

Den ena karln var hundägare så det luktade spännande om honom. Han visade bilder på sina hundar för matte. Hans ena tik hade fått valpar som skulle till sina nya hem nu i dagarna och de var tydligen jättesöta men det är väl alla valpar? Tror att det var en korsning mellan collie och tervueren…….Jag hoppas att de får fina hem och ett bra liv i alla fall…..

Annars har det väl inte hänt så mycket idag. Nu ska tydligen matte käka middag och jag tror att det är pannbiff, pepparsås och potatis och så grönsaker förstås......Jag tror att hon har sparat lite köttfärs till mig som jag får i kvällsmaten......hoppas på det i alla fall.......

Ska vila till det är dags för kvällsmat.......



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar