"Twingly statistik"

torsdag 6 juli 2017

Servicehund....vatten.....duktiga Albin



Robban kom redan klockan sex i morse för att gå morgonrundan med oss innan han tog Albin med sig och åkte till Nynäshamn för att där ta båten till Nåttarö....




Problemet var att jag bara kissade så matte blev ju tvungen att gå ut med mig ett par timmar senare och den rundan tog ju mer än dubbelt så lång tid än vad den brukar. Jag fick jättemycket beröm av matte eftersom jag gick så snällt både framför och intill henne. 


Matte måste vila en stund. Jag är kopplad till hennes skärp så att hon kan använda båda kryckorna....

Matte säger att hade jag varit yngre så hade hon utbildat mig till servicehund för så duktig är jag. Matte vet väl för hon hade en labrador som utbildades till rehab- och servicehund för flera år sedan. Kruxet är att en hund som är född utomlands får inte jobba som service-terapihund för Socialstyrelsen i det här landet. Fånigt, tycker jag eftersom det nog inte finns många hundar som hälsoundersöks lika noggrant än vi importer från seriösa organisationer.











Leo kollar på SM-veckan. Han verkar vara väldigt sportintresserad den killen...men han skulle behöva ett bad. Matte ska fråga Robban om han kan göra det när han är hemma igen? Annars får matte försöka tvätta av honom i diskhon. Leo är lätt att ha att göra med när det gäller rengöring och pälsvård.....






...annorlunda är det med Iris som visst är galen i vatten men då gäller det att dricka det. Man kan inte ställa fram vatten någonstans utan att hon ska dit och dricka. Matte har ingen växtnäring i kannan längre....













Vid 16-tiden hade matte samlat krafter till en ny rastrunda. Om den tidigare rundan gick i snigelfart så vet jag inte vad jag ska kalla den här? Vid vart och vartannat steg blev hon tvungen att stanna, säga några väl valda ord innan nästa steg och så höll vi på.....








Matte har lärt mig att jag alltid måste stanna vid trottoarkanten innan vi korsar vägen och kolla om det kommer någon bil eller annat fordon....




...det gör det inte så nu kan vi gå. Jag vill faktiskt hem till kvällsmaten nu













Robban ringde för ett par timmar sedan. Han har tagit bilder från Nåttarö men har inte skickat över dem ännu så dem får jag väl visa i morgon.

Hur som helst hade resan gått bra. Albin har skött sig exemplariskt. Båten var full med folk och massor av hundar men Albin hade lugnt bara kollat runt omkring sig. Och väl ute på ön har han självmant varit framme och hälsat på massor av människor och inte alls reagerat på hundar som han har mött. Robban hälsar ju på en kompis men det visade sig att han träffade många andra som han kände, inte minst från Sjöräddningen....














Om ungefär en timme ska Lena och hennes äldsta dotter komma och gå en längre kvällspromenad med mig. Det ska bli skönt att få röra på sig även om jag helst inte vill lämna matte....Ska passa på att vila lite...

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar