"Twingly statistik"

fredag 27 juli 2018

Stekhet dag igen...värmeslag....blodmåne





Här ligger Albin i solen på en stekhet kylmatta. Matte vilade en halvtimme på sängen eftersom hon inte har sovit på hela natten och under den halvtimmen hade solen flyttat på sig men det gjorde inte Albin utan han låg kvar i värmen och flåsade....



Matte ändrade parasollen och bytte ut kylmattan så att Albin fick min i stället och så fick han nytt fräscht vatten. Hon la på honom en våt handduk men den ville ju inte han ha utan den skakade han av sig på en gång. Han är inte lika lydig som jag är....




Jag och Leo hade tagit skydd under rumsbordet



...medan Iris fortfarande lägger sig i Albins rum, det svalaste rummet i bostaden






När Robban senare kom blev både Albin och jag tvungna att duscha. Albin gick ju frivilligt in förstås men det gjorde inte jag..Vi har bara gått korta rastrundor idag igen. Asfalten här utanför var stekhet. Tack o lov har vi nära till gräset och gruset...












Matte tål inte värmen alls och har haft det problemet sedan hon var tonåring. Hon har nu drabbats av värmeslag, alltså kroppens temperaturreglering fungerar inte på grund av värmen och luftfuktigheten så hon måste kyla ned sig femtielva gånger om dagen och dricka massor av vatten och vätskeersättning. Hon blir kokhet i kroppen och blodtrycket och pulsen stiger skyhögt. Hon måste alltså hålla sig i stillhet. Vid halvtvåtiden i natt blev hon tvungen att sätta sig ute på balkongen för att svalka av sig och då fick hon sällskap av både mig och katterna. Sedan fick hon låna min kylmatta att ha i sängen. 

Hoppas att den här värmeböljan avtar snart för nu är det olidligt. Luften står helt still...









I kväll sker den totala månförmörkelsen eller blodmånen som den kallas. I Sverige inleds skådespelet klockan 21.15 i Malmö när månen går upp över horisonten och slutar klockan 01.30 när jordens skugga lämnar månen. Vid bra väder kan man se förloppet. Ju längre söderut i landet desto bättre kommer det att synas.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar