"Twingly statistik"

torsdag 14 januari 2021

Olydig....jobbiga promenader...tålamod


Det har snöat lite under natten och det gjorde ju inte underlaget bättre precis. Så knöligt och knaggligt överallt....



...och matte blev inte precis gladare av att jag var olydig. Jag fick upp vittringen på något mycket intressant och lyckades dra mig ur selen när jag tvärnitade medan matte fortsatte framåt. Och vid sådana här tillfällen varken ser eller hör jag något annat, så jag brydde mig inte alls om att matte ropade på mig. Det slutade med att hon blev tvungen att hämta mig då jag hade stannat till vid ett intressant ställe. Matte blev faktiskt sur på mig eftersom det är halt och eländigt och hon har svårt att gå...Nåväl, vi tog samma runda som de senaste dagarna men idag var den ännu jobbigare och knaggligare...



Skolelever ska ha idrott på fotbollsplanen i all snö. Undrar vad de ska göra? Råkallt är det också så det är inget vidare väder. Det är elever i årskurs 4-6. Högstadiet har hemundervisning nu i coronatider...

Matte var helt slut när vi äntligen kom hem efter morgonrundan och där mötte vi Robban som hade kommit och varit ute med Albin....






Några timmar senare var det dags för långpromenaden som kortades ner lite grann, för matte vägrade att åka det vanliga slutet av promenaden sedan gårdagens upplevelse...Det blev jobbigt ändå för matte. 

Tidigare, i början på promenaden mötte vi en stavgångare som sa till matte att det blir nog svårt åka med elrullstolen längre fram på den här gångvägen, för snö har blåst över vägen och frusit till is. Tack, ja då får jag väl vända om det inte går, sa matte. Det är bara att köra, säger Robban och så blev det.. Matte var fullkomligt slut och helt omskakad när hon äntligen hade kommit genom och förbi den svåra passagen. Hon kommer inte att ta den vägen igen så länge gångvägen inte blir ordentligt upplogad igen, så nu har våra alternativ till promenader minskat betydligt.







Robban tog en rastrunda med oss innan han åkte till jobbet så nu behöver matte bara kvällskissa oss bakom huset, men det är inte så bara förresten för det är svinhalt utanför källaringången...





Här är en som har lagt beslag på elrullstolen och sover i godan ro







Mattes tålamod har verkligen testats de senaste dagarna och inte minst igår kväll...Matte skulle tända golvlampan och då gick strömmen. Proppskåpet sitter högst upp på väggen under taket i hallen. Matte har svårt att komma upp på en pall och inte blev det lättare av att det var kolsvart så att hon inte såg något heller. Hur som helst grejade hon det genom att treva sig fram i mörkret till sin jacka utan att slå sig halvt fördärvad, där kunde hon hämta sin lilla ficklampa som hon alltid har med sig när vi är ute i mörkret. Nästa utmaning med pallen blev när hon skulle hämta en ny glödlampa och de ligger givetvis högst upp i ett av köksskåpen. Ja, herregud men vi fick ljus i vårt hus till slut...

Däremot trodde jag att mattes tålamod helt skulle brista när vi skulle gå till sängs. Då funkar det inte att höja och sänka sängen. Den har krånglat den sista tiden och Robban kollade att kontakten som finns under sängen sitter i ordentligt så sent som igår morse. Nu funkade det inte alls. Matte måste ha högt under huvudet för att lättare kunna andas och nu när hon är så täppt är det ännu viktigare...Natten blev inte så kul direkt...

Matte säger att det är typiskt att sådant här händer vid nymåne, så hon blev inte förvånad...Just elektriska och tekniska grejer brukar strula...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar