"Twingly statistik"

fredag 13 november 2020

Promenader och regnskurar...fredagen den 13:e....

 


Idag har regnskurarna avlöst varandra. Vi har dock lyckats undvika dem varje gång vi har varit ute och det är jag väldigt glad över...



Och där kommer ett par elever som är sena till skolan...



Precis när vi kom hem efter morgonrundan kom Robban hit. Jag fick syn på honom när han parkerade bilen...






Och så var vi ute på långpromenaden. Regnet hängde i luften men vi hann runt innan himlen öppnade sig...



Albin har varit på toa så långt ner i slänten han kunde komma..




Pensionärerna spelar boule igen ser jag, trots det ostadiga vädret



Vi stannade till en stund för att låta hunden framför oss komma iväg en bit, för hundägaren hade lite svårt att få hunden med sig...



...och samma sak här men nu är det två mellanstora hundar som tydligen inte gillar att vi går här






Här är gänget samlat innan matte ska ta eftermiddagspromenaden med först Albin och sedan mig...Jag tycker att Iris tyr sig mer och mer till mig och jag vet inte riktigt vad jag gillar det egentligen?









Albin kom ut och som vanligt var dofterna på marken mycket intressanta




Mer eller mindre stora vattenpölar finns det överallt efter alla skurar...



Och sedan blev jag tvungen att ta en promenad...



Vad ilsken den där hunden verkar...



Vad var det som prasslade månntro?





Alldeles nyss ringde de från mattes husläkarmottagning och undrade hur matte mår? Det var väl omtänksamt!


I morse blev Lenas mamma tvungen att åka till akuten i Köping. Robban som jobbar kvällspass ringde för en stund sedan och talade om att hon har överförts till sjukhuset i Västerås i stället. Hoppas nu på snar bättring!







Robbans coronatest var negativt men flera i personalen har testats positivt så det blir en väldigt jobbig helg för honom och övrig personal eftersom de redan var underbemannade innan... 





Fredagen den 13:e är enligt skrock en otursdag sedan mitten på 1800-talet men här i Skandinavien betraktades fredagen i många år som en lyckodag, eftersom fredagen var kärleksgudinnan Frejas dag. Det förändrades med kristendomens intåg, då gudinnan snabbt bannlystes och utmålades som en häxa.

Fredagen betraktades i det gamla bondesamhället som ett slags helg-och vilodag, en dag då det var olämpligt att börja med ett arbete och det man gjorde fick inte vara bullersamt. Det var också olämpligt att starta en resa, särskilt en längre mer äventyrlig resa, speciellt till sjöss.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar