"Twingly statistik"

fredag 3 juli 2020

Promenader....virke....hundmöten.....fika...





Ute på morgonrunda och jag hittade massor av spännande dofter. Jag har lärt mig att gå rätt väg tillbaka när jag kommer på fel sida om lyktstolpen efter all träning som matte har låtit mig göra...







Matte och Albin tog en långpromenad vid tiotiden. Det blåste riktigt kyliga vindar

Robban följde med Lenas pappa till ett byggvaruhus i Köping för att köpa mer virke till deras altanbyggen. Båda två håller bygger just nu. Där var världens kalabalik. Massor av folk som slet och rev i virkeshögarna. Gap o skrik och det blev nästan slagsmål mellan kunderna. När Robban och Lenas pappa äntligen kunde börja lasta på det virket de skulle ha kom det fram en karl som tyckte att de kunde ta en paus så att han fick lasta i stället. Nu är ju inte Robban sen att svara på ett sätt som gör den andra tystnar...

En dam var där och skulle köpa en 2 meter lång bräda och frågade personalen vilken hon skulle välja? Det var bara det att hon skulle transportera hem den i en pytteliten bil. Jag trodde inte att den var så lång, säger hon till personalen som efter många om och men fick in brädan i bilen, ända fram till vindrutan. Robban sa att han kunde ha suttit där hela dagen bara för att titta på hur människor beter sig. Han tyckte dock synd om personalen för folk tog en bräda och dög den inte slängde de den bara runt omkring sig på marken och tog en ny och så fortsatte det...Folk är banne mig inte kloka och det är tydligen många som håller på med byggen nu...



Albin var så duktig. Först mötte de en schäfer och sedan en gråhund som hade vissa åsikter om Albin men han satt så fint vid båda hundmötena och bara tittade på de två



Många intressanta dofter utmed vägen







Och så var det min tur att gå promenaden...




Vi stannade till vid Coop för matte var tvungen att köpa lite städgrejer. 







Robban kom tillbaka efter virkesinköpet för matte och han hade bestämt att åka och fika på Kungsuddens hembygdsgård..Matte såg att de hade börjat sälja Götlunda glass där. Hon hade hört att den glassen är så otroligt god så hon ville testa den.


Matte tog bara en kula vaniljglass men med grädde och jordgubbar till. Robban tog två kulor glass, vanilj + blåbär. Glassen var riktigt god tyckte båda två...




Robban rastade oss när de kom ut från fiket...


Det är alltid extra spännande att upptäcka nya dofter...



Här kunde vi ha stått hur länge som helst...






Robban tog med sig Albin hem och fortsatte med sitt altanbygge




Matte har städat köket. Alla skåpsluckor och spisfläkten tog sin lilla tid. Det blir fort fett och smutsigt...




Robban kom tillbaka vid 16-tiden. Han käkade middag här, (ugnsstekt falukorv) innan vi tog en promenad igen. Han kan tydligen äta hur mycket som helst för han och Lena var bjudna på mat kl 18.00 hos Lenas bror.




Vi mötte den vackra Siberian huskytiken som springer bredvid sin husse som cyklar. Nu hade de stannat och självklart skulle matte prata med hundägaren. Han berättade att tiken är sex år och jättesnäll och trots att de bor bredvid skjutbanan reagerar inte tiken på skotten till skillnad mot mig som får panik...Jag inger så mycket respekt så tiken satte sig en bit ifrån mig och reagerade precis som jag vill att mötande hundar ska göra...



Däremot skämde Albin ut sig så Robban gick åt sidan med honom. Det märks tydligt att han blir osäker och inte vet hur han ska bete sig och riktigt orolig blev han när han såg tiken sitta intill mig.....






Matte tycker att det är så trist och ledsamt att Birka Cruises läggs ner efter 49 år. Det är den absolut bästa och trivsammaste Ålandsbåten. Matte har många roliga minnen från de kryssningar hon har gjort genom åren och hon hade tänkt åka nu i månadsskiftet augusti/september...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar