"Twingly statistik"

onsdag 29 juli 2020

Snack...läkemedel...promenader...




Jag trodde aldrig att vi skulle komma hem från morgonrundan i morse. En kvinna började prata med mig när jag stod och nosade på en mycket intressant doft. Jag ignorerade henne förstås men däremot började matte och kvinnan snacka med varandra och jag trodde aldrig de skulle sluta. Jag lovar, det tog minst en kvart innan vi äntligen kom därifrån...






Igår ringde matte till sin vårdcentral för att få receptet på blodtrycksmedicinen förnyat. Då talade matte med en sjuksköterska om sin gräsliga huvudvärk och smärtan i bihålorna, sin frossa och att hon känner sig febrig utan feber. Sjuksköterskan sa att läkaren inte skriver ut antibiotika utan matte skulle få nässpray med kortison. Matte förklarade att hon inte tål kortison så då skulle läkaren få skriva ut Rinexin i stället, vilket inte alls är bra att ta om man har högt blodtryck så det läkemedlet tänkte inte matte lösa ut...Allvarliga biverkningar av Rinexin har rapporterats. En substans i läkemedlet är förbjudet i både USA och Australien men inte här konstigt nog.. 

Hur som helst saknar matte sin husläkare som har slutat...








Idag ringde överläkaren från lungkliniken i Västerås för att höra hur matte mådde? När hon fick höra om den 11 dagar långa smärtsamma bihåleinflammationen som inte vill ge med sig utan bara förvärras så sa hon att matte måste ha antibiotika samt en nässpray utan kortison men som ändå är snabbverkande vid allergisk snuva och täppt näsa. Läkaren frågade om det finns någon antibiotika som matte tål och hon har haft Doxyferm tidigare, även om det är många år sedan, så läkaren skickade recept på det...



Livostin lindrar besvären från såväl pollennallergi, som allergi från pälsdjur, kvalster och mögel. Tyvärr ingår den nässprayen inte i högkostnadsskyddet. Hoppas nu att de här läkemedlen gör så att matte blir bättre...








Ute på långpromenaden. Robban jobbar kvällspass så vi kunde gå tillsammans nu på förmiddagen...




En hund skäller på långt avstånd...




Matte och jag fick ta en omväg när vi skulle till apoteket. Albin står och väntar på oss...




Och här väntar vi medan matte är inne och hämtar ut sin medicin




Vi fick stanna till vid Ica också. Robban fick gå in och hämta ut ett litet paket till matte.



Idag sålde de donuts, sockervadd, glass och en massa godis på torget...







Albin ute på eftermiddags promenaden med matte. De fick flera möten med småhundar och det fungerade ju bra som vanligt..



Många dofter att undersöka som vanligt..




Sedan var det min tur att komma ut. Tror ni inte att matte mötte en granne som hon var tvungen att prata med och jag tror att det tog lika lång tid nu som i morse...Jag bara längtade till att få komma hem..
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar