"Twingly statistik"

söndag 3 april 2022

Promenader o promenader...luktsinne...pollen...

 


Det har inte hänt mycket under helgen. Vi har gått de vanliga promenaderna och inget speciellt intressant hände under dem. Kallt har det varit och minusgrader på morgnarna. Det har faktiskt varit ganska så folktomt ute, förutom på fotbollsplanerna förstås. Caféet har tidvis haft väldigt många kunder...



Trött Albin som är ute på morgonrunda med matte...







Robban kom förbi innan de öppnade och pumpade däcken på mattes elrullstol. Albin gillar inte det höga ljudet från kompressorn och det gör inte jag heller i och för sig, men jag håller mig på avstånd. Albin är alldeles för nyfiken för det...







En katt smyger omkring i buskaget





Albin blir utskälld av en ung Shetland sheepdog. Matte kände igen ägaren från att tidigare haft en äldre ilsken tik, en  rottweilerkorsning, som vi inte har sett på ett bra tag. Lite skillnad på ras och storlek kan man lugnt säga...




De obligatoriska stoppen vid lyktstolparna har han inte hoppat över...







Det doftar gott. De lagar tydligen mat i någon av villorna...



Matte blev ganska så förvånad över att jag även reagerade på skåpbilen som levererar mat till demensboendet, när den passerade förbi på vägen intill....Hon påstår att jag knappast kunde känna doften från matkantinerna inne i bilen, även om hon har förstått att jag har ett extremt välutvecklat luktsinne...

Ibland händer det att matte har lagt upp vår frukost i matskålarna under tiden vi är ute på en morgonrunda med Robban. Vi behöver bara komma i närheten av huset förrän jag känner det och får då jättebråttom hem. Har hon inte gjort det så går jag i lagom normal takt. Även Robban blir minst sagt förvånad varje gång. Han fattar inte hur jag kan känna det.....






På eftermiddagen blåste det upp ordentligt...








När matte ska köra in sin elrullstol, så flyttar jag mig på en gång, men det gör inte Albin. Han står som ett fån och bara glor och verkar inte fatta någonting. Matte måste oftast putta på honom för att han ska röra sig. Han är lika knäpp som Iris som inte heller flyttar på sig frivilligt...





Det värsta med blåsten är allt pollen som flyger omkring. Matte får ständiga nysattacker och ögonen rinner. Ja, till och med i vårt sovrum blåser det in genom den trasiga ventilen, så det är ett jäkla nysande även nattetid, trots att luftrenaren jobbar för högtryck...



Jaha, DIF åkte ur SHL igår och hamnar i HockeyAllsvenskan. Nu tog matte det inte så hårt även om det är trist, för hon har sagt ända sedan SHL hade juluppehåll, att DIF kommer att åka ur serien denna säsong. Hon hade rätt och var förberedd på det.

Det blir ju positivt för övriga lag i Allsvenskan eftersom DIF alltid drar mycket publik på sina matcher. Och så kan supportrarna se fram mot derbyn mot AIK, ja även Södertälje...











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar