"Twingly statistik"

onsdag 1 december 2021

8 år......kalla promenader.....julkalendrar....

 


Det har gått åtta år sedan jag landade på Arlanda, starkt försenad  efter en mycket turbulent flygfärd. Landningen var värst, då det var snöstorm......



...så skönt att stå på fast mark



...jag fick jättegoda köttbullar och det tackar jag aldrig nej till



Då bodde matte i Nynäshamn och vi var framme vid midnatt. Matte gav mig mat eftersom jag var helt utsvulten efter den långa flygfärden. Jag var lite smalare på den tiden....


Två nyfikna och förvånade katter kollade på mig men trots att jag inte hade träffat på några katter tidigare brydde jag mig inte om dem. Jag tyckte att de såg snälla ut och så var de hundvana också hörde jag. Leo var lite mer försiktig i början men snart blev vi goda vänner och honom saknar jag. Han for ju till katthimlen för drygt ett år sedan. Iris verkar tro att hon är en hund hon också och tar bara för givet att vi kan umgås. Jag är inte alltid helt bekväm med hennes påflugna sätt men hon har lärt sig lyssna när jag säger ifrån, åtminstone för det mesta...







11 grader kallt var det när Albin tog långpromenaden idagoch det i normal takt. Matte vill inte att han ska anstränga sig alltför mycket i högt tempo och då andas in den kalla luften. Inga problem, för Albin hittar hur många spännande dofter som helst längs vägen så promenaden tar sin lilla tid ändå...




....och nyfiken som han är iakttar han allt. Idag mötte de dock inga hundar






Vi behöver bara gå en långpromenad var när det är så här kallt men vi går den lite senare än vanligt i stället och det är jag tacksam för. Annars brukar vi ju ta en på förmiddagen och en på eftermiddagen....




Undrar vad de pysslar med borta vid sopcontainrarna? De för ett himla oväsen i alla fall...





När vi kom hem från långpromenaden fick Albin och jag öppna våra julkalendrar



Det var supergott tyckte både Albin och jag...



Iris låg och sov men hon ska få öppna sin i kväll



Matte har också en julkalender men den innehåller inte godis utan olika teer. Hon ska också öppna sin i kväll...





Stackars Robban och Lena får verkligen jobba i dessa dagar. Deras kock Maria är sjuk så de måste även laga "Dagens lunch" själva, förutom alla andra beställningar + alla skolungdomar som ska ha pommesbägare. Igår var det stekt fläsk med löksås. Robban stekte fläsket och Lena gjorde löksåsen och kokade potatisen. Idag var det lax i ugn och vad jag förstod så var matgästerna nöjda. I morgon är det köttfärslimpa och på fredag kalops. Jag tror inte att de har några problem med att somna på kvällarna. Det blir mycket långa dagar. Lena har ju också fått ont i sin brännskadade arm som fortfarande måste smörjas in och bandageras. Matte tycker att hon borde kontakta sin läkare för att kolla upp skadan...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar