"Twingly statistik"

lördag 25 december 2021

Trött....julafton..kyla ..promenader....katt...

 



Jag är lite trött efter julafton. Först fick Albin och jag vara ensamma hemma medan matte jobbade på caféet från kl 09.00-13.30. Robban ringde sent kvällen innan och undrade om hon kunde hjälpa till på julafton med jultallrikarna, eftersom Lena och han var ensamma på caféet? Och det var väl tur att matte gjorde det för annars hade de aldrig hunnit klart med alla beställningar.
 

Matte laddade alla kalla tallrikar med olika sillar, lax, skinka, leverpastej, ägghalvor, rödbetssallad, färska grönsaker och ost medan Lena och Robban fixade allt som skulle stekas eller värmas, Janssons, köttbullar, prinskorvar, potatis, brysselkål m.m. Dessutom hade Lena lagat omeletter till de som ville ha och så skickade hon med en påse julgodis med varje beställning...Sista beställningsdag var dagen innan men det kom beställningar på julafton också, så de fick verkligen jobba. Dessutom kom ju matgäster som åt på caféet också och då inte bara jultallrik utan Robban fick fixa både renskavsrullar och hamburgare m.m....

Lena och Robban har fått väldigt många fina julklappar och gåvor av sina nöjda kunder och det är ju kul att caféet är uppskattat.

Det var tur att matte köpte en barstol som Robban fick ta dit så att hon kunde sitta och jobba emellanåt. Annars hade hon aldrig klarat av det med sin svåra värk som inte blir bättre av den här kylan, utan tvärtom.

De öppnade caféet kl 10.00 och det dröjde inte länge förrän en mycket tunnklädd äldre man kom in och ville värma sig. Det var -11 grader då. 

Lena bjöd honom på en kopp kaffe och en bit sockerkaka. Mannen satt där i några timmar innan han tackade för sig och gick. Det tog cirka 10 minuter tills han kom in och satte sig igen. Efter en stund pratar han i sin mobil. Han frågar då Robban om han kan ta mobilen och tala om för hans fru var han är någonstans. Det visar sig att mannen är dement och inte visste var han befann sig. "Han brukar ta en promenad" säger frun. Nu skulle hon skicka barnbarnen för att hämta hem honom. De kom tio minuter innan caféet stängde kl 15. "Nu får du följa med oss", säger barnbarnen. "Nej, det vill jag inte" säger den stackars mannen. De fick dock med honom till slut....

Det matte reagerade på är att om mannen brukar ta en promenad, är det ingen som ser till att han har ordentligt med kläder på sig i kylan? Tänk om han ramlar någonstans och blir liggandes i kylan och det dröjer innan någon hittar honom?






När matte kom hem tog hon en varsin långpromenad med oss...


Det hade snöat en hel del under natten. Matte var dock glad över att de inte hade plogat någonstans, för det var lättare att ta sig fram nu än när de plogar igen allting








Albin fick köldkramp ett par gånger så matte försökte åka där det var mindre med snö...




Han var så duktig vid hundmötena igår också...






Efter promenaderna hann matte äta lite och vi fick vår kvällsmat tidigare än vanligt, för Robban kom vid halvfem och hämtade oss. Vi var hemma hos honom och Lena i ett par timmar. Hennes son var där också och så förstås deras katt Achmed.



Achmed var totalt orädd för oss hundar, trots att han helt ovan vid hundar. Han har i och för sig träffat Albin tidigare men det var på förra nyårsafton. Jag har aldrig träffat katten och jag brydde mig inte heller om honom. Det enda som irriterade mig lite var att han sprang omkring och lekte med ett pipdjur stup i ett. Jag försökte säga till honom men han brydde sig inte. Jag tror att han ville retas med mig faktiskt....


Han stirrar på Robban...



När katten gick ner från soffan hoppade jag upp men det gillade inte matte. Här säger hon till mig att hoppa ner men eftersom Robban inte brydde sig så satt jag kvar. Det blev som matte sa till slut i alla fall. Hon vill inte ha några hundar som tigger vid bordet och det vet jag, men jag kunde väl chansa nu när vi var bortbjudna...

Matte hade med sig varsitt tuggben till Albin och mig. Albin var för stressad för att äta så jag snodde hans också...






Idag har matte tagit morgonrundor och alla promenader med oss


Här står Albin och spanar in en svart medelstor blandras. För övrigt har det varit tomt på både folk och hundar idag



Det doftar gott från skolans kök. Nu är bilen härför att hämta maten till kommunens äldreboenden








Det blev lite varmare frampå dagen, -6 grader så då behövde jag inte täcket...




Guppigt och knöligt är det för matte men det går att åka....




Vi önskar alla en God fortsättning på julen!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar