"Twingly statistik"

torsdag 25 februari 2021

Vad mer kan gå fel?

 

Det mesta har strulat för matte idag så ingenting har blivit som hon planerat. Nu är matte inte direkt förvånad för det är fullmåne på lördag och dess inverkan brukar inträffa cirka två dygn innan den är helt full....



Det började i morse då vi skulle ut på min morgonrunda. När matte skulle köra ut elrullstolen kom hon bara ut till hallen. Punktering, denna gång på vänster bakdäck. "suck". 


Jag fick vänta tills Robban kom som var lite senare än vanligt för han hade skjutsat Lenas barnbarn till förskolan. Matte tänkte gå ut med mig men hennes blodtryck var alldeles för högt så hon mådde pyton med stans huvudvärk och dessutom vet hon inte om det är ischias eller om det är diskbråcket i ländryggen som spökar men hon kan knappt röra sig på grund av smärtan. Matte är tvungen att göra uppehåll med en av blodtrycksmedicinerna inför operationen och då stack trycket iväg.




Hon hade sett fram emot att ta en riktigt lång promenad idag men nu har hon inte varit ute överhuvudtaget, mer än att Robban skjutsade henne till apoteket. Där fick hon stå i kö utanför eftersom det bara får vara tre personer inne på apoteket samtidigt..Det tog sin lilla tid, så lite frisk luft fick hon ändå i blåsten..



Matte var tvungen att köpa en nässköljare och salt utan jod samt näsoljespray. Hon måste skölja näsan flera ggr/dagen i en månad med en saltblandning efter operationen samt spraya med mjukgörande olja.


Vi har precis kommit hem efter apoteksbesöket. Robban tog då en långpromenad med oss. Robban skämdes över mig då jag plötsligt satte mig att bajsa mitt på trottoaren bland folk som gick där. Jag har inga hämningar utan sätter mig när jag känner att det behövs och är inte alls lika känslig som Albin som inte vill att någon ser honom.....





Robbans schemalagda pandemi- och vikariatanställning är slut, så nu ringer de när han behövs. Av den anledningen kan  Robban nu vara ledig och bo här hemma hos oss när matte är på sjukhuset. 

De har fått covid19 hos personalen på avdelningen igen men Robban klarar sig eftersom han har antikroppar.





Just idag talade luftrenaren om att ett av filtren måste bytas ut så nu var matte tvungen att beställa det också. Luftrenaren är verkligen effektiv i sovrummet men nu kan den inte användas förrän filtret kommer och det tog tid förra gången.... 





Jag blir trött bara jag tänker på att Robban kommer hit redan strax efter fem i morgon bitti för att ta morgonrundan med oss innan vi ska skjutsa matte till Västerås. Och så morgontrött som Albin är så lär han nog inte gilla det...











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar