"Twingly statistik"

fredag 14 april 2017

Vinter igen?...Dog Smart.....påsken



Har vintern kommit tillbaka? Det var inte alls kul för den blöta snön piskade oss i ansiktet....













Matte ringde till Robban och frågade om de inte kunde åka och kolla på  modelljärnvägen, Miniature Kingdom, som håller på att byggas i en f.d. industrifastighet i Kungsör så han kom och hämtade oss. Modelljärnvägen ligger i anslutning till caféet som Lena och hennes pappa driver.

Där byggs alltså en svensk modelljärnväg där de hämtar inspiration från olika platser i Sverige från norr till söder. För tillfället är Norrland färdigt.




Här ser man LKAB




Under Högakustenbron finns Pite havsbad


Tågstationen i Gävle



Gävlebocken brinner - polisbil med blåljus påslagna finns på plats


Åreskutan - där rullar skidliftarna


Både matte och Robban är helt imponerade av bygget. Snacka om pillergöra och så naturtroget. All eloge till personalen som bygger detta. I dagsläget kör de 19 tågset. Över Högakustenbron rullar biltrafiken fram. Där finns ca 1000 pyttesmå figurer, 100 bilar och 600 träd. 

Nu väntar matte med spänning på när nästa del blir färdig, Västerås och Stockholm. Det bygget tar cirka ett år










Eftersom det är så hiskeligt dåligt väder så tog matte fram en aktiveringssak som heter Dog Smart till mig. Jag har aldrig provat den tidigare. Hon trodde att jag skulle roa mig med det men även om det var laddat med hundgodis så var det inte alls något som tilltalade mig. Däremot har Iris som tror att hon är en hund roat sig jättelänge med det....Tyvärr var väl klossarna lite väl tunga för henne...






Leo kände väl att det luktade gott




Det här var kul tyckte Iris....Matte är övertygad om att hon har lärt sig av mattes tidigare settrar som var fena på att få tag i godbitarna.... 



Hon ger sig inte....




...och plötsligt fick hon loss en kloss. Både Leo och jag rusade fram för att sno godbiten och jag vann












Jag har väl inte ansträngt mig så mycket idag men känner mig trött ändå. Får väl skylla på vädret...Lite tråkigt tycker jag nog att inte Albin är här heller men matte ska visst bjuda Robban och Lena på påskmiddag i morgon så då kommer Albin också....








Matte är inte så förtjust i påsken överhuvudtaget eftersom den helgen har förknippats med sjukdom, skador och död enda sedan matte var 17 år och det var ju ett tag sedan. Antingen blir hon själv sjuk eller så har någon familjemedlem, släkting eller hund blivit sjuk, skadat sig eller dött. Hon planerar därför aldrig någonting inför påsken.

Idag tänder vi ett ljus för framför allt mattes mor som dog på långfredagen 1984 och för mattes favoritkusin som begravdes i påskhelgen för ett år sedan.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar