"Twingly statistik"

tisdag 1 december 2020

Sju år.....strul....däck....foder...kaffe...julkalender...

 



Idag är det sju år sedan jag kom till min matte från hundhägnet i Rumänien. Det stormade rejält, så det blev en rejält försenad och turbulent flygfärd och då framförallt inför landningen. Det var alltså skönt när vi efter många om och men var inne i ankomsthallen på Arlanda av snälla människor. 



Köttbullar på gång. Det tackade jag inte nej till...

Både matte, Robban och hans dåvarande flickvän Cilla tog emot mig. Vi var hemma i Nynäs vid midnatt och det första matte gjorde var att ge mig mat. Jag var helt utsvulten efter den långa flygresan. 


När jag hade ätit gick jag raka vägen in till soffan och la mig för att sova. Jag kände trygghet och fann mig tillrätta på en gång i mitt nya hem.



Mina två nya kompisar spanade nyfiket på mig. Jag hade inte träffat några katter tidigare men de här två var hundvana så mötet gick smärtfritt, även om Leo var lite försiktig i början.Tyvärr har Leo nyligen lämnat det här jordelivet. En katt som vi alla saknar väldigt mycket.

Matte säger att jag är världens snällaste, mest tillgivna och klokaste hund och hon är så glad över att jag fick komma till henne. Det är jag också.



Det har varit en hel del strul idag också....Robban hade bestämt med Lenas son att han skulle ta emot TV:n som han har köpt. Då ringer de från DHL klockan åtta i morse och säger att de inte kan leverera den idag för att det hade blivit något strul med fraktsedlar från Media Markt som Robban hade beställt och betalat TV:n hos. Robban ringer till företaget och de fattar ingenting utan de ringer upp DHL och undrar vad problemet är? Något missförstånd måste ha skett men ingen förstår någonting. TV:n finns hos DHL i Eskilstuna och nu skulle de se till att Robban får den men när det blir vet Robban fortfarande inte? 


Och ordern som matte hade beställt i oktober och som skulle levereras i november men som enligt igår var försenad och inte skulle kunna levereras förrän om drygt en vecka är tydligen på väg nu i alla fall. Matte fick ett sms i morse om att beställningen är på väg. Märkligt att den är på väg om den inte inte finns.. Lite kul är det...







Robban åkte till däckverkstaden i Arboga med bakdäcket för att få det lagat. De bytte slang igen och så var det något vasst som hade fastnat i däcket som de fick bort. De utförde jobbet på en gång och matte behövde inte betala någonting...Bussigt!

Under tiden ringer teknikern från Hjälpmedelscentrum till matte. Han kommer hit i morgon för att byta batteri i elrullstolen för det börjar bli svagt och då tar han med sig däck o slang. Matte vill ha ett extra om det blir punktering igen. Däck o slang kostar 650 kronor så det är inte gratis precis...





Robban åkte också till djurkliniken för att köpa Albins specialfoder. När man har köpt fem säckar får man köpa den sjätte till halva priset. Det var bara det att förra gången som fodret inköptes så glömde matte stämpelkortet hemma. "Det gör ingenting för vi skriver in alla köp i datorn" säger receptionisten. "Säg till nästa gång bara". Robban fick med sig stämpelkortet men vad händer? Jo, nu har djurkliniken bytt dataprogram så de tidigare köpen finns inte registrerade. Snopet! Fodret kostar 816 kr så det är ju inte så dumt att bara betala hälften men nu missar matte ett inköp. "suck"







Matte ringde till sin husläkarmottagning angående sitt blodtryck som är alldeles för högt, framförallt på eftermiddagar och nätter trots att matte äter medicin både morgon och kväll. Läkaren skulle ringa upp i morgon men det var precis under samma tid som när teknikern ska komma så matte blev tvungen att ändra telefontiden till på torsdag. Självklart ska allting hända samtidigt...



Matte blev inbjuden på kaffe hos grannen högst upp ovanför oss, om hon tordes i coronatider och det gjorde matte.. Matte dricker inte kaffe i vanliga fall men hon kan göra undantag men det händer inte ofta. Tror att det var två år sedan sist. Grannen är en dam som är mycket aktiv och är med i flera föreningar och hon saknar nu det sociala umgänget. Matte och hon har en hel del gemensamt, inte minst att de kommer från Enskede i Stockholm båda två så det finns många minnen från barn- och ungdomsåren att prata om.

Överhuvudtaget bor det många stockholmare i den här stan har matte upptäckt. Närmaste grannen till höger i porten bredvid oss är också från Enskede.





Det blev en sen långpromenad för Albin men det gjorde ju inte honom något...


Albin spanar in en fin Berner sennen som går framför dem...



Albin skulle vilja komma i kapp dem men matte håller sig på avstånd...



Jag var inte lika pigg på att gå ut för nu började det att mörkna men självklart hade jag inget val...


Jaha, så ska en hund kaxa upp sig när den fick syn på mig. Ingen aning om vem det är. Tror inte att jag har sett den tidigare..




Här ligger jag och väntar på kvällsrastningen för jag vet att matte har skaffat en varsin julkalender till Albin och mig och den börjar man ju att öppna idag...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar