"Twingly statistik"

måndag 12 juli 2021

Iris....promenader....Grattis Robban!...kantarellsök....

 



Ibland blir jag riktigt trött på Iris som ska härma allt vad jag gör. Här ligger jag och väntar på frukosten och då måste hon ligga bakom mig. Jag sa till henne på skarpen så hon hade förstånd nog i alla fall att flytta sig en bit bakåt...










Albin är ute på en tidig förmiddagspromenad i värmen...




Han hade tydligen varit riktig duktig när de först mötte en nyfiken boxer och sedan den hysteriska vita storpudeln som är en av de hundar här som matte tycker synd om. Albin satte sig lugnt ner bredvid matte vid båda mötena, trots att pudeln skällde ilsket och studsade så att hundägaren hade svårt att hålla den...



Sedan var det min tur att gå ut. Här hittade jag en mycket intressant doft...



Vi mötte Lenas son och hennes äldsta dotter samt barnbarnet...De skulle till Lenas café och fika....





Idag fyller Robban år. Grattis! Han var här i morse, tog morgonrundan med oss och käkade frukost. Han firar dagen med att jobba från 07.00 - 21-tiden i kväll som vanligt.









Albin orkar inte ens resa sig när han ska käka men ute på den varma balkongen ska han vara.....









Matte har bloggat om "Kantarellsök med hund" på sin hemsida. Det är en kul aktivitet för både två-och fyrbenta och alla hundar kan lära sig. Jag lärde mig jättesnabbt när jag fick vara med på mattes kurs. Det brukar anordnas kurser lite varstans över landet men man kan lära sig även genom Anders Hallgrens och Marie Hanssons bok om man noggrant följer instruktionerna. Viktigt är att ta täta pauser och inte träna för länge åt gången och att inte ställa förhöga krav för då kan hunden tröttna mentalt. Det finns massor av kantareller redan har vi hört....






Matte har väl snart stöd överallt om det ska fortsätta så här. Tum/handledsstödet har hon haft länge. Hon halkade på en isfläck år 1964 och slet av en sena och har haft fasligt ont där till och ifrån under alla år. Nu är det svullet och troligen artros där också. Den andra handen har hon en kompressionsvante på sig pga ett par onda artrosfingrar. Framförallt måste hon ha dessa skydd när hon är ute med mig och Albin. Vristen är drabbad av psoriasisartrit och det senaste stödet blev hon tvungen att ta på sig för meniskskadan i höger knä, som gör förbaskat ont förstår jag. Matte tror att den smärtan har med artrosen i höger höft att göra, för den smärtan har stegrats men hon tänker inte operera den, även om op av vänster höft gick bra. Det är bara att kämpa på, säger matte, även om hon tycker att det är extra jobbigt med skydden nu i värmen. De stabiliserar ändå lederna något så det känns bättre ...











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar