"Twingly statistik"

fredag 16 juli 2021

Tak....promenader....kantarellsök....beröm och utskällning...

 



Idag tog matte även morgonrundorna med oss, då Robban fick oväntat jobb att göra.....



Albin kollar in en osäker liten dvärgpudel som helst vill gömma sig bakom sin matte





Matte ringde till Robban i morse för att tala om att taket som de satte upp på uteserveringen igår, troligen har saboterats i natt.



...så såg det ut igår



....det gjorde det inte i morse. Nu finns 2/3-delar kvar av taket. Matte åkte dit med en bunt med snören, så att Robban kunde fixa till det så att det funkar provisoriskt...

I morgon, lördag 17/7 från 13.00 så kommer de få besök av "Evenemang för raggare i Eskilstuna och med omnejd" med cruising genom stan. Polisen och kommunen har gett tillstånd.

Grillutbudet blir något begränsat, inga högrevsburgare eller fish and chips efter kl 12.00. Det hinns inte med.






Albin är ute på förmiddagspromenaden. Det blev vilopauser trots att det var skapligt skönt med 22 grader och att solen höll sig borta..


Här upptäckte han något intressant


...och även här



Matte försöker få honom att gå på gräset i möjligaste mån och lyckades ganska så bra idag...



...dags för vila igen






..och sedan blev det min tur






Matte tog med sig kantareller. Hon ville testa om jag kom ihåg  hur man gjorde och hur de doftade? Jag fick jättemycket beröm för det gick hur lätt som helst..Jag missade inte någon...




"Matte", "här är kantarellen"




Matte kan ju inte åka med elrullstolen inne i skogen men vi testade på flera platser med olika underlag och jag hittade dem alla. Det är i alla fall fem år sedan jag gick mattes kurs i kantarellsök och senast hon uppdaterade mig var för två år sedan. I vanliga fall brukar matte ge kokt och torkat levergodis som belöning. Nu fick jag köttbullar och det gick lika bra förstås. Jag äter allt! 

Albin har aldrig lärt sig konsten med kantarellsök för han hade precis kommit till oss och var superstressad på den tiden och då var det ingen mening med att ens försöka.

Matte säger att hundar aldrig glömmer en doft som de har fått lära sig och det stämmer verkligen in på mig. Nu har jag ett utomordentligt gott luktsinne, enligt matte. Hon har ju haft många hundar att jämföra med, men jag slår nog rekord i att spåra. Har både viljan, koncentrationen och orken. Matte tycker att det är trist att hon är så pass rörelsehindrad som hon är, för annars hade jag blivit en utmärkt spårhund, säger hon...






Jag har inte bara fått beröm idag utan en rejäl utskällning av matte också. Jag höll på att skrämma livet ur en cyklande kvinna. Jag tyckte att hon cyklade alldeles för nära oss och det meddelade jag högt och tydligt. Något matte inte alls uppskattade...Jag är inte enbart duktig på att spåra, utan på att vakta också...






Iris har sovit mest hela dagen på mina sängkläder som ligger på mattes säng...Hon börjar piggna till nu framåt kvällen
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar