"Twingly statistik"

tisdag 23 september 2014

Höstdagjämning.....ekollon....






Idag infaller höstdagjämningen. Hösten är alltså här och sommaren är slut. Dagen är ungefär lika lång som natten men nu blir det snabbt allt mörkare. Nätterna blir alltså längre och dagarna allt kortare…Låter inte alls kul för jag gillar inte mörkret…….











När matte var klar i tvättstugan på förmiddagen skulle Robban skjutsa henne till ICA för att köpa några varor som hon hade glömt senast. Det slutade med att hon fick handla till den sjuka grannen och till Carina också så det tog sin lilla tid innan de var klara. 

Carina är ju en storkonsument av Coca Cola och nu sålde ICA här i stan det billigt. Nu har Carina Cola så det räcker ett bra tag framöver……Hon kommer på torsdag och hämtar dem…..



Till grannen fick matte köpa kattmat och sand så det också räcker lång tid framöver……














När vi åkte till Norrtälje i söndags så kom vi dit ganska så tidigt så matte passade på att kila in på Biltema där. Hon köpte en ny hundbädd som Iris får ha till toa. Den gamla Yana-bädden som Iris pinkar i började lukta så illa trots plastad frotté och handdukar som skydd så nu har matte kastat den. Det låter ju konstigt att matte köper en ny bädd enkom till Iris men annars går hon och pinkar i mattes säng och det vill vi ju inte…….Det här var en billigare variant av biabädden och lite mindre också men Iris accepterar den och det var ju huvudsaken.




Ny skön pläd i min biabädd



Matte köpte en ny pläd till min riktiga och mycket sköna biabädd som jag ligger i på nätterna. Matte ställer undan den på dagarna just för Iris skull så att hon inte förstör den……

Iris är verkligen knäpp som har den här fixa idén…..Annars passar kattlådorna minsann……Det har gått 2,5 år sedan Yana dog och ändå fortsätter Iris med detta ofog….Hon tyckte inte om Yana så det var därför hon började pinka i hennes valpbädd….


Charmtrollet Yana som lämnade det här jordelivet alldeles för tidigt. Hon hade medfött hjärtfel och blev inte så gammal tyvärr. Iris gillade aldrig henne.










Det har alltså varit en lugn dag med de vanliga promenaderna……..Det är riktigt kyliga vindar ute och nu är det bara +8 grader här i Nynäs…..



Jag hittar alltid spännande dofter som måste undersökas...



Kollar på grannens katt som går framför mig.....




...den tuffa grannkatten gör sig ingen brådska....















Jag vill gärna käka ekollon som har ramlat ner på marken men jag får inte göra det. Matte säger att de är giftiga. Varje höst får hundar uppsöka djursjukvården för ekollonförgiftning. Man kan faktisk dö av det om det vill sig illa, säger matte. De innehåller ett ämne som heter tannin som kan orsaka inflammation i mag-och tarmkanalen och skada njurar och lever. Särskilt giftiga är omogna ekollon så det är väl lika bra att jag låter bli dem. Jag vill ju inte bli sjuk…..














Robban skulle egentligen åkt in till Hovet och hockeymatchen DIF – Zlin, en CHL-match men han orkar inte. Han följde med på en promenad nu i kväll för att få lite frisk luft men han går nog till sängs tidigt tror jag……..

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar