"Twingly statistik"

söndag 12 april 2015

Vardagslydnad....ensamhetsträning





I morse var det dags att åka till kursen i vardagslydnad igen som jag har sett fram mot så mycket. Det blev premiär för Albin att åka med bilgrinden där bak. Dessutom har Robban monterat in en avdelare så Albin får ju mindre utrymme men han verkade trivas alldeles utmärkt.



Tur att matte ändrade sig och bytte till vinterjackan för usch så kyligt det blev. Det hade regnat så sent som i morse precis innan vi åkte och det blåste kyliga kraftiga vindar mest hela tiden. Matte blev helt stelfrusen ändå trots den varma jackan.

Jag var med på ett par övningar men mest höll jag Albin sällskap. Han är med mest för att få social- och miljöträning och han tyckte nog att det var kul. Det verkade så i alla fall. Nyfiket kollade han in vad de övriga hundarna gjorde…..


Albin kollar nyfiket på vad som händer runt honom....












Jag tror att det tränar in platssittning....




Molle och Rover har ju varit med tidigare och är riktigt duktiga...



Harald var också duktig...Här ska husse dra i kopplet och hunden ska ändå sitta kvar.....




Vackra Ella var alla hanhundarna förtjusta i. Hon är enda tiken förutom jag....




De två unghundarna Diesel och nyfikna Mio i bakgrunden. Platsliggning för Rover....

Rover och jag är äldst och ungefär jämngamla, drygt fyra år. Jag är lite äldre än honom medan resten av hundarna är mycket yngre så man kan kalla det för en unghundskurs....



Här tränas hälsaträning. Hundarna får inte hälsa på varandra 

De ska sitta ner medan hundägarna hälsar på varandra....



Rover och Diesel




Mio ville helst inte gärna sitta ner någon längre stund så det får han träna på....





Molle och Harald





Tränar hundmöten....





Hunden ska sitta kvar medan hundägaren går runt hunden




Nu är det tydligen dags för hundarna att söka efter matte eller husse som har gömt sig i skogen....Det hade jag gärna varit med på men det blev inte så tyvärr.....



Vips, så stod jag plötsligt uppe på bordet



Nu är det dags för hemfärd. Kommer inte matte någon gång?














På hemvägen stannade vi till vid Grizzly igen. Matte köpte ett paket kycklingpinnar och ett paket med Dentalstick samt lite fryst BARF-foder……

Matte berättade att inne i butiken hälsade hon på världens sötaste och ljuvligaste lilla irländska settervalp, åtminstone  enligt henne. Valpen var bara 11 veckor gammal och så nyfiken och ändå så lugn. Det är något visst med settrar säger matte men jag fattar inte vad hon menar?













Utslagen....





Den här dagen tog verkligen på krafterna så både jag och Albin är genomtrötta…….Efter ett par timmars sömn tog vi en kortare promenad innan vi fick kvällsmaten….





Igår började matte ensamhetsträna Albin och det gick bra. Vi var ute i cirka 10 minuter på en kort rastrunda medan han var hemma. Det kan ta mycket längre tid att lämna en omplaceringshund ensam än en valp som ensamhetstränas. Albin har ju sina rädslor så vi får gå försiktigt fram. För mig har det aldrig varit några problem med att lämnas hemma.....






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar