"Twingly statistik"

söndag 6 november 2016

Ett tappert gäng..brr...avslutning kurser


Idag var det dags för avslutning på kursen i vardagslydnad och vilken avslutning sen.....


Så här såg det ut i morse, barmark och ingen snö alls här i Nynäs



Nu är vi på väg till bilen. Matte hade blivit förvarnad om att det snöade i Haninge så jag fick ha täcket på mig eftersom jag är lite frusen och inte gillar att bli blöt....och det var väl en himla tur för fy så kallt det blev. Ju närmare Haninge vi kom, desto mer snöfall





Den första som kom var vackra Molle som fyllde fyra år igår. Grattis!




...och så kom Rover



och till sist lilla tappra Oskar



Här sitter Albin och kollar in gänget

Det saknades ett par stycken på grund av både sjukdom och vädret



Usch, vilket ruskväder. Det var rena stormbyarna som gjorde att snön piskade hårt och det blev oerhört kallt. Alla frös, även de med tjocka vinterkläder.








Matte körde de flesta momenten som vi har gått igenom även om hon undvek alltför långt stillasittande för oss hundar.....




Hunden ska kunna sitta kvar trots att matte eller husse drar i kopplet. Inga problem för Molle...




...inte för Rover heller



I vanliga fall har jag inga som helst problem med att sitta men idag fördrog jag att stå upp och så vände jag demonstrativt ryggen mot honom även om han är jättesnäll. Förresten så var det Rovers husse som hade hand om mig idag. Han kunde dra i kopplet hur mycket som helst. Jag stod där jag stod men sitta, nää....












Och så skulle vi gå fint med eller utan koppel



Gå fint i hundklunga



Föraren ska gå ett par varv runt hunden som ska sitta kvar. Det blev en stor utmaning för Albin som hade både Rover och Molle att hålla koll på






Här ska jag gå ett varv runt varje hund. No problems!




Som sagt, Rover och Molle är stora utmaningar för Albin. Här får han ett "utbrott".  Rover visar en tydligt lugnande signal. Han vänder bort huvudet....



Molles tur att gå runt varje hund


...och så lilla Oskar



Albin blir lite orolig när Rover går bakom ryggen på honom



Vi tar ett varv till











Den vanliga korven i skålen hade bytts ut mot attraktiva köttbullar. Till och med Albin som inte alls brukar bry sig om korven kände att det här doftade ännu godare men han försökte aldrig ta någon köttbulle. Han lyssnar på "nej" 



...och Oskar blev riktigt sugen men han tog inte heller någon



Rover överraskade oss alla för han gick fram och slickade på en köttbulle. Det har aldrig hänt tidigare...



...men så var det min tur. När Rovers husse minst anade det så dök jag ner i skålen och snodde en köttbulle. Det gäller att vara snabb men det var väl inte så kul för honom förstår jag...för att inte tala om vad matte tyckte








Och så var det dags för hälsaträning på en person. Vi får alltså inte hoppa upp på personen utan ska sitta ner när vi hälsar


Här är det Albin som hälsar



...och Molle




...och så Rover




...till och med jag sätter mig ner med detsamma för det är något som matte har präntat in i mig









Vi fick leta efter matte eller husse i skogen



Här sitter duktiga Rover och väntar. Hans matte har gömt sig långt in i skogen


...och lilla Oskar är på språng efter sin husse











Kursen avslutades med att hundarna skulle visa en "konst" som de har lärt sig under de här veckorna



Rover kan många konster men här skulle han gå runt till höger om sin matte och sedan komma ut mellan benen på henne








Unga Oskar har lärt sig vacker tass




Oskar får beröm. Han har gjort stora framsteg och är så duktig
















Det här var matte sista kurs även om hon erbjöd deltagarna en återträff i vår. Hon avslutar för övrigt all sin kursverksamhet nu eftersom kroppen säger ifrån. Det kommer att bli tomt men allt har sin tid, säger hon. Matte har haft hundkurser i 34 år och träffat otroligt många underbart kloka hundar och dess läraktiga och trevliga ägare under alla dessa år.








Alla hundar fick en godispåse av matte. Ja, jag också ..mums


...och matte fick en väldigt tjusig ljuslykta och goda belgiska praliner av sina snälla deltagare...

Och Albin och jag fick godis av Rover


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar