"Twingly statistik"

tisdag 27 december 2016

En lugn julhelg...med diverse strul





Det har varit den lugnaste julhelg jag har varit med om måste jag säga men den började inte alls bra för matte och då blev jag orolig.. 







Dan före dopparedagen skulle matte ugnsbaka julskinkan efter morgonrundan och frukosten  Hon mådde inte alls bra och kände plötsligt att det var bäst att vänta med skinkbestyren då huvudet dunkade, smärtorna i bröstet tilltog och benen inte bar henne längre. Matte lyckades få in mig i sovrummet innan hon ringde 112 för hon vet ju att jag vaktar henne. Två trevliga f.d. kollegor till Robban kom. Blodtrycket var skyhögt. EKG togs men det var normalt som vanligt. Blodtryckshöjningen beror inte på hjärtfel och det visste ju matte sedan tidigare men vad som är orsaken till hälsotillståndet kan ingen säga. Hur som helst fick matte medicin som sänkte trycket efter en stund. Hon beslöt sig för att stanna hemma. Att ligga på SÖS för observation har matte gjort så många gånger så det ville hon absolut inte göra. Dessutom ville hon ju inte lämna mig ensam hemma. Det var ju tur att Albin var med Robban på jobbet det här dygnet för jag kom inte ut förrän framåt sena eftermiddagen även om matte inte var så stadig på benen då heller. 




Matte vilade i ett par timmar innan hon fixade skinkan. När det var dags att griljera den så tappade hon råa ägg på golvet och det blev ju minst sagt kladdigt så hon blev tvungen att ta fram moppen och göra rent och det tog ju på krafterna förstås. Hur som helst blev skinkan klar och god som vanligt. Jo, jag fick smaka en bit på kvällen då matte gjorde en skinkmacka till sig själv.




Det var ju uppesittarkväll så matte låg i soffan och spelade Bingo-Lotto. Hon vann 50 kr. Ingen storvinst precis men alltid något.








Matte kände sig något bättre på julafton så vi tog en lite längre promenad vid lunchtid.






Nu hör jag ett motorljud som jag känner igen




...och mycket riktigt. Robban och Albin kommer hem





Matte släppte mig så att jag kunde rusa fram och hälsa på Robban



Albin blev glad när han fick syn på mig








Hela julhelgen har varit lugn. Det har mest handlat om promenader i underbart skönt väder, julmat, Tv-tittande och vila. Både Robban och Albin var dötrötta efter långt arbetspass.


Albin tyckte att det var kul och intressant att åka med i bulkbilen. Lite läskigt var det när kompressorn satte igång vid lastning. Det bullrar högt och bilen vibrerar lite.












Matte försöker kolla på TV men det är inte helt lätt när de här två sitter och stirrar på henne..Vet faktiskt inte vad de vill? 








På juldagen fick vi lite pälsvård. Alltså, snacka om att vi fäller mycket....


Matte har använt furminatorn på mig



Robban fixar Albin...








Albin har fått syn på Timo men avståndet är betryggande




Det blev ett stopp vid närbutiken också















Här är jag lite sotis på Iris som sitter i mattes knä. Matte sa att hon fick sitta där och det gillar jag inte alls...




Tiden för kvällsmaten närmar sig och då samlas vi. Jag har redan lagt mig inne i köket. Albin vågar inte gå in dit när jag väntar på att maten ska serveras. Han går inte in förrän matte ropar på honom och ställer ner hans matskål på golvet. Och då vågar han också äta även om vi två är ensamma ute i köket. Jag går aldrig fram till hans matskål förrän han har ätit klart och han är inte alltid så snabb av sig. Jag får jättemycket beröm för att jag är så duktig. Matte förstår ju att det är påfrestande för mig att vänta ut honom så att jag får slicka ur hans skål. Jag slukar ju min mat eftersom jag alltid är så hungrig. Nu i jul har vi fått lite köttbullar, prinskorv och skinka. Inte dumt alls...









På Annandag jul gick vi en långpromenad....




Albin ska alltid följa efter mig




...och lukta på det jag har hittat. Irriterande!




 Det var jätteskönt väder, ja rena vårvädret faktiskt




Massor av änder




Albin gillar balansövningar




Inte helt lätt att vända på den smala trädstammen



...och jag vet inte hur många gånger han hittade dofter som han var tvungen att markera över?




...och så måste han alltid stå en stund och filosofera












Sedan tog vi en sväng ner till Ica Maxi så matte kunde handla innan Robban åkte tillbaks till Kungsör igår kväll. Albin kunde inte få följa med honom denna gång på grund av jobbet han skulle utföra. Albin blev förstås besviken men det var tur att han inte följde med för bulkbilen gick sönder idag. Det är något knas med växellådan så Robban fick köra den i snigelfart från Katrineholm till Volvo i Nyköping där de lagade den provisoriskt. Nu är han på väg till Norrköping för att lossa sin last som tar cirka 2,5 timme för att därefter köra till Köping.

Robban kommer tillbaka hit i morgon kväll eller på torsdag förmiddag beroende på hur sen han blir i morgon. Han är sedan ledig i några dagar.....










När matte och Robban kom hem med matvarorna så saknade de Iris som alltid kommer fram till ytterdörren. De ropar, ingen katt dyker upp. Robban letar överallt. Till slut öppnar han balkongdörren och därute sitter den stackars katten. Hon måste ha varit där i minst tre timmar för så lång tid hade gått sedan matte stängde igen dörren. Hon såg inte Iris som kan ha varit under presenningen som skyddar möblerna. Tur att det var varmt ute, +6 grader så det gick ingen nöd på henne. Tur också att Robban kollade. Iris säger ju ingenting. Hade det varit Leo hade han levt rövare. Det vet vi sedan tidigare.....









Idag blåser det rejält, riktiga stormvindar emellanåt



Lite läskigt är det när det brakar och knakar inne i skogsdungen. Kvistar och grenar överallt


Albin funderar inte så mycket på vädret när han är i upptäckartagen....



...full koncentration







...när de närmade sig småbåtshamnen tyckte till och med Albin att det blåste lite väl hårt



 Inte roligt att vara ute på vattnet idag inte















Där kommer någon jag känner....




Jo, Timo som alltid är så glad och så hans husse som jag fick godis av idag också. Vilken tur!











Alldeles nyss ville Albin lägga sig i sin dagbädd och försökte försiktigt putta bort Leo. Det skulle han inte ha gjort för Leo gav honom en rejäl snyting mitt på nosen. Den katten flyttar man inte på. Albin blev skraj och stack snabbt därifrån....men det är ju faktiskt Albins bädd

Nej, nu ska Albin få gå sin kvällsrunda.....Därefter är det min tur. Hoppas att det inte blåser lika hårt nu som tidigare idag



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar