"Twingly statistik"

onsdag 27 januari 2021

Långpromenad i skönt väder......op



I morse kom Robban och tog morgonrundan med både mig och Albin. Brr, det var -11 grader ute...Jag ligger hellre i soffan och myser, även om Iris inte behöver vara så närgången som hon är..Hon ska allt för ofta göra precis likadant som det jag gör och hänger efter mig som en plåsterlapp....





 
Efter frukosten skjutsade Robban matte till sjukhuset i Köping. Hon skulle till öron-näs-o hals för undersökning. Vi fick inte följa med för att det skulle bli alldeles för kallt för oss att sitta i bilen och vänta. 

Matte måste opereras men först ska hon ta en ny röntgen på bihålorna. Läkaren skrev remiss till röntgen och när den är avklarad ska hon ringa till läkaren. "Du har haft de här besvären så länge, så det gör kanske inget om du får vänta ett par veckor till, eftersom jag inte kan medicinera dig", sa den mycket trevliga läkaren.

Matte har polyper i näsan och dessa går ner i svalget. Inte konstigt att matte ibland får tryck över näsan och det känns obehagligt när hon sväljer. Läkaren kollade på gamla röntgenbilder från 2018 då matte hade bihåleinflammation. Han sa att eftersom matte måste sövas så skulle de rensa hennes bihålor samtidigt. Egentligen brukar de behandla detta med kortisonspray + kortisontabletter men eftersom matte inte tål kortison finns inget annat val än operation. 

Matte har haft återkommande bihåleinflammation varje år sedan 1960-talet, tidigare varje försommar men på senare år även på hösten.. Polyper uppstår om man ofta har inflammation i nässlemhinnorna och är även vanligt hos de som har astma.



Matte vet inte riktigt vad läkaren sprutade in i näsan inför undersökningen men hon har nyst och snorat oavbrutet sedan hon var där. Ja, det är ju bra att det kommer ut men jobbigt är det, för det verkar aldrig ta slut...



 



När matte och Robban kom hem igen tog de ut oss på en långpromenad. Det var jätteskönt väder, sol och nu bara -7 grader




Både Albin och jag hittade massor av intressanta dofter som vanligt...




Albin kollar intensivt efter en flat som passerade förbi...



Skönt att vi snart är hemma igen. Jag längtar efter min lunch..Robban hann också få i sig lite mat, pyttipanna med stekt ägg och rödbetor, innan han var tvungen att åka tillbaka till sjukhuset i Köping för att jobba kvällspass.... 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar