"Twingly statistik"

onsdag 23 oktober 2019

Promenader o åter promenader...hundmöten....skrämd...




Idag har matte inte hunnit med mycket mer än att vara ute på promenader med Albin och mig. Vi har gått och gått och gått..




Jag får alltid gå morgonrundan först eftersom jag är uppe tidigare än Albin




Albin ute på sin morgonrunda. Han måste också läsa morgontidningen förstås...







Strax före elva var det dags för långpromenad för Albin...



...och idag tycktes stans alla hundar vara ute samtidigt. Massor av hundmöten alltså. Albin var jätteduktig trots att han mötte ärkefiender som en golden, en större kamphundsras och en schäfer samt en hel del hundar av både större och mindre modeller....



Här kollar han in två bjäbbiga mindre hundar...



....och så fick han syn på goldenhunden. Han fick sätta sig ned intill matte och där satt han lugnt och stilla tills den andra hunden hade passerat förbi



Får jag en godisbit nu? Självklart fick han det vid varje hundmöte eftersom han skötte sig så bra...




När matte och Albin kom hem så undrade de var jag var någonstans? Jo, jag hade blivit skrämd och gömt mig inne i duschen. Där satt jag och skakade och var helt panikslagen. Matte kunde inte fatta vad som hade hänt för hon hade då varken hört några skott och det var ingen åska på gång och några andra höga smällar hade hon inte heller hört.

Det märkliga är att varje gång matte har varit ute med Albin idag så har han tvekat i dörröppningen och inte velat gå in utan matte har nästan fått putta in honom. Matte är inte främmande för att det "spökar" i lägenheten eller hon är säker på att vi har besök. Hon har varit med om det tidigare i andra bostäder som hon har bott i och där både hundar och katter också har reagerat. Själv tycker hon bara att det är spännande men hon gillar förstås inte att vi hundar blir rädda.

Hon tvingade ut mig på en promenad och en längre sådan än vad vi brukar gå. Jag får väl erkänna att jag så småningom lugnade ned mig men det tog sin lilla tid.



Vill inte gå. Skakar rejält...




....men som sagt jag hade inget val




Vi har alltså gått fyra promenader var idag och kom precis in från den sista..På förmiddagen var det skapligt väder men sedan har det blåst hårda kalla vindar igen...






Lena och Robban har varit i Stockholm idag och åkte jättetidigt i morse. 

Förutom att uträtta ärenden så var de också på kyrkogårdarna för att dekorera gravarna. Lena har sin släktgrav på Norra kyrkogården i Solna och mattes föräldrar/Robbans morföräldrar ligger på Skogskyrkogården på andra sidan av staden, närmare bestämt i Enskede. Matte kommer troligen inte kunna åka dit på Allhelgonahelgen som hon brukar så förutom vanliga gravljus så satte Robban dit ledljus som brinner i många veckor framöver.






Robban kom hit vid 17-tiden och då hade han med sig teer till matte som han hade köpt på berömda The Tea Centre som ligger på Hornsgatan. 


Nu har matte teer så det räcker ett tag...







Matte har nu läst ännu en bok om barnmorskan Cecilia Lund av Katerina Janouch. Det är den 4:e boken i serien och den hittills bästa enligt matte som tycker att alla de tidigare böckerna är bra, välskrivna och underhållande. Verklighetstroget beskriver författaren relationerna mellan familjemedlemmar, släkt, vänner och arbetskamrater för att inte tala om livet och svårigheter som ställs på på BB-avdelningen där hon jobbar. I denna bok är Cecilia själv gravid med sitt femte barn och hon känner sig något stressad över situationen. Det är dessutom en turbulent tid för både henne själv, familjen och den närmsta släkten. Den här serien rekommenderas. Har man läst en bok vill man läsa nästa. Tror att serien består av 11 böcker hittills och matte har de sju första.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar