"Twingly statistik"

måndag 21 november 2022

Blankis...knaggligt...blötsnö...hundmöte

 


Jag blev förstås glad när jag kom ut och såg snön i morse. Matte var inte lika glad. Runt skolan var det rena blankisen efter alla bilar och bussar. Inte ett sandkorn så långt ögat nådde...Vi mötte ett par bekanta och de hade svårt att ta sig fram på det hala underlaget...Överhuvudtaget har vi varken hört eller sett till någon snöröjning under hela dagen....






Albin tyckte förstås också att det var kul med snön även om han inte är lika förtjust i den som jag är...



När det var dags för våra långpromenader så var underlaget mycket knaggligt och ojämnt. Det känns som att åka på en tvättbräda, så matte blev helt omskakad men hon tänkte att det var bäst att ta långpromenaderna på förmiddagen, eftersom hon misstänkte att det skulle börja snöa igen. Hon visste ju inte hur mycket snö det skulle komma och om vi kunde komma ut igen...



Albin var inte helt bekväm med att en massa barn rusade runt och hade kul i snön. Han ville hålla avstånd till dem..



Det dröjde inte lång stund förrän det började snöa igen





Det snöade till och ifrån under min långpromenad, mest till...



Det jag gillar mest när det är snö är att det finns så många spår och dofter från vilda djur som jag kan undersöka...





Matte fixade statistiken åt caféet innan vi tog eftermiddagspromenaden...Populäraste lunchrätten förra veckan var "strömmingsflundra med potatismos" och därefter "kalops med kokt potatis och rödbetor".






Det har varit lite mer fart på Iris idag men det slår aldrig fel att så fort matte ska göra statistiken kommer Iris och vill sitta i knäet, vilket inte alls passar så bra just då...






Nu kom det regnblandad snö och blåsten hade tilltagit, så den blöta snön piskade en i ansiktet. Inte skönt alls...


Han tycker att det är jobbigt med den hårda blåsten som tar i ordentligt emellanåt





Jag fick möte med två mindre hanhundar, en svart och en vit. Ägarna tänkte ta en omväg ut i snön för att slippa gå förbi mig, men matte sa till dem att de kunde passera förbi på gångvägen. Vet inte vem av hundarna som var mest argsint men jag tror att det var den svarta..Ägarna försökte förklara för sina hundar att jag var en tik men de lyssnade inte. Jag tittade bara på dem och undrade vad de sysslade med?


Trodde först att det var Robban som kom men det var en annan karl. För övrigt har vi varit ganska så ensamma ute på promenaderna. Har inte sett till fler hundar än de två ilskna som jag mötte nyss...











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar