"Twingly statistik"

måndag 18 mars 2019

Tur med vädret...adrenalin




Vi hade tur med vädret under långpromenaden för då var det uppehåll så matte följde med trots den starka reaktionen igår. På resterande rundor har det tyvärr regnat, ja lite snöblandat regn har det varit men de har Robban tagit med oss...







Jag försöker sprätta med bakbenen efter mitt toabesök men jag har tydligen inte den rätta tekniken för det blir inte bra...Robban tyckte att jag kunde lära mig av Albin





Vet inte vad Robban och Albin diskuterar men jag vill bara hem












Idag skulle Albin käka i hallen. Jag sitter snällt och väntar på att han ska bli klar. Begriper inte att det ska ta sådan lång tid för honom? Jag käkade upp min mat på nolltid...








Mätt efter maten. Vilar nog fram till kvällsrundan och hoppas att den inte slutar som igår, för när vi kom hem från kvällsrundan blev Robban tvungen att skjutsa matte till akuten. 






Jag skrev ju på bloggen igår att det var vansinnigt av matte att vara ute i regnet och den fuktiga luften. Hon fick ju svår andnöd och det blev inte bättre trots att hon inhalerade  sina tre olika astmamediciner flera ggr under dagen. På akuten träffade hon en mycket trevlig och superduktig läkare som verkligen engagerade sig i problemet. 



Att ha kronisk bronkit, astma, allergier och magmunsbråck är ingen bra kombination precis och framförallt inte när matte inte tål effektiva läkemedel, som kortisonpreparat t ex. Läkaren ville helst ge henne en adrenalininjektion men han vågade inte pga av mattes tidigare reaktioner på just adrenalin. Däremot tog han sig tid att förklara noggrant om biverkningarna på mattes nuvarande astma- och magmediciner som också inverkar negativt på hälsotillståndet. Och det är den första läkaren som erkände att människor kan vara allergiska mot de flesta läkemedel, något som andra läkare oftast opponerar sig mot.

Han skulle kontakta mattes läkare och se till att han skrev remiss till lungmottagning så att lungorna får en noggrannare undersökning och att rätt behandling sätts in. Han förklarade att det finns fyra olika svårighetsgrader av astma och att matte låg på grad 3.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar