"Twingly statistik"

lördag 28 augusti 2021

Rubbade rutiner...svarta hundar...

 



Alla våra rutiner blev rubbade idag, ja även igår kväll för att vi kom så sent i säng. Matte blev tvungen att åka till akuten för att hon kallsvettas, har högt blodtryck och emellanåt kraftiga bröstsmärtor. De gjorde en mycket noggrann undersökning och det är inte hjärtrelaterat i alla fall. Alla prover var bra. Hon har känt av det här dagligen i ett par veckor. Hon ringde vc i måndags men hon kunde inte få tid förrän två veckor senare pga att det är semestrar fortfarande och hon ringde 1177 i onsdags och sjuksköterskan sa "Visst kan du åka till akuten men de lär inte göra något" Jo, det är sant att hon sa så. Matte berättade det igår för läkaren, då hon var så illa tvungen att åka dit vare sig hon ville eller inte. Läkaren förstod inte heller hur de kunde uttrycka sig på det viset, för det beslutet ska väl inte 1177 ta? Ja, nu får matte vänta till den 6/9 då hon fick tid hos husläkaren som måste göra en ordentlig utredning enligt akutläkaren, för något är det ju som inte stämmer.

Robban kom hit efter jobbet vid 21.30-tiden för att ta kvällsrundan med oss och hålla oss sällskap. Det är bara det att Albin brukar gå till sängs två timmar innan och jag saknade mest mitt kvällsgodis, ja det gjorde väl Albin också förstås.
Vid 23-tiden ringde matte och sa att hon skulle få åka hem men det skulle ta minst en timme innan hon fick en taxi, så Robban och jag åkte och hämtade henne. Albin sov då.

I morse blev allting försenat för matte sov längre än vanligt och Robban kom inte hit förrän vid 09.30-tiden, så det blev sena morgonrundor, sen frukost och allt har förskjutits under dagen och det har känts lite jobbigt, rutinbundna som både Albin och jag är...För min del är det mest måltiderna som jag är noga med.



Inte blev jag gladare av att ta morgonrundan i ösregn heller







Albin kom inte ut på sin långpromenad förrän vid 12.30-tiden och matte tror att de mötte stans alla stora svarta hundar....


Han skötte sig jättebra vid varje möte även om han tycker att en del hundar ser lite otäcka ut. Matte är helt övertygad att han ibland reagerar "aggressivt" för att han är rädd för framförallt större hundar..Svarta hundar är ju också svåra att läsa av, så osäkra hundar kan reagera på det också. Han är mycket kaxigare när jag är med honom än när han är ensam ute med matte....



Ja, där var en stor svart hund till men denna var lite längre avstånd.....




 Att gäspa är en lugnande signal



...och så tog han i för kung o fosterland igen. Revirmarkeringen måste ju spridas



Lite gott gräs är aldrig fel men matte är övertygad om att ett antal hundar har pinkat där...







Och så var det min tur att få en längre promenad. Tack o lov hade det slutat att regna men det var väldigt fuktigt och disigt...




Den där uppkäftiga hunden har jag inte sett tidigare




Matte kastade en massa förpackningar




Vad var det för ljud jag hörde? Var det från skjutbanan? Nu ville jag bara hem, även om matte sa att det inte var något farligt.....



Det var väl inte mattes eller vår turdag igår precis. En bit av en av mattes ena framtand lossnade vid frukosten. Nu är det på baksidan av tanden så det syns ej, men är väldigt irriterande förstås..

Och när Robban skulle köra in mattes elrullstol som stod utanför huset på eftermiddagen, så gick det inte att stänga hissdörren på entréplan. Han ringde till felanmälan som i sin tur ringde hissjouren och senare på kvällen när han kom hit, så var dörren okej. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar