"Twingly statistik"

söndag 15 augusti 2021

Utskällda....dofter...höger/vänster...flygfän...

 


I morse tog matte morgonrundorna med oss. Robban fick sovmorgon och det behövde både han och Lena. De öppnar inte caféet förrän kl 11.00 på söndagarna....








Albin hade inte speciellt bråttom ut. Likadant varje gång matte tar morgonrundan...





När han väl kom ut så mötte den en uppkäftig mops. Albin brydde sig inte...










På långpromenaden senare koncentrerade han sig mest på alla dofter som han upptäckte på marken...




...och noggrant förstås 





En promenad kan ta lång tid om han får som han vill och han kan vara väldigt envis. Vi måste gå till vänster om elrullstolen eftersom styranordningen sitter på höger sida...När matte  åker på gångvägar så kommer vi på fel sida eftersom matte vill att vi ska kunna gå på gräset och nosa om vi vill. Ibland möter vi ju människor som håller på högertrafiken även på gångbanorna och det är ju inget fel i det. Det är bara Albin som tycker att han kan stå eller gå kvar när matte vill köra över till rätt sida. Matte säger att jag är mycket klokare som förstår varför vi byter sida och utan krångel följer med. När den mötande har passerat förbi går vi över till vänstra sidan igen...Albin har lite svårt för att fatta även andra saker har jag märkt...Jag förstår däremot allt vad matte säger...







Och jag blev utskälld av en liten chihuahua. För övrigt var det folktomt ute, förutom ungdomslägren som är här. De fick minsann ingen sovmorgon för när matte tog min morgonrunda mötte vi dem. De var ute på löpträning vid åttasnåret...och jag lovar att det var inte speciellt varmt ute..Det har blåst kyliga vindar hela dagen...




Nu vet matte var ungdomarna kommer ifrån. Det är handbollslag från Sollentuna....Bussarna är här för hemfärd....








Balkongmattan är genomblöt efter de häftiga regnskurarna, så matte la ut en picknickfilt med plastad undersida som Albin kunde ligga på....









Måltiderna intas förstås också ute på balkongen




...och jag sitter och väntar på att han blir klar någon gång, för att se om han har lämnat kvar något till mig. Han äter så långsamt bara..Jag är klar för länge sedan.






Matte hade flugjakt i Albins rum igår kväll. Stackarn, är ju livrädd för flygfän inomhus. Ute på balkongen och utomhus är han inte lika rädd. Matte tror att det är något trauma från hägnet i Rumänien. Mattes tidigare hund, Jacinto, gatuhund från Spanien var lika rädd för flygfän när de var inomhus.

Hur som helst, efter många om och men fick matte till slut flugan att flyga ut genom det öppna fönstret och lugnet kunde infinna sig inför natten.....








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar