"Twingly statistik"

söndag 28 augusti 2016

Marknad...stolt....nypon...brunch





Och så var den här helgen över...Vi har haft ett underbart skönt väder. Idag har det i och för sig varit mulet och en kort regnskur kom mitt på dagen. Igår var det solsken men lagom varmt ändå......


Igår var vi in till centrum för att besöka skärgårdsmarknaden. Vi hittade aldrig någon ledig parkering trots att vi var ute tidigt och Robban körde runt området och stan flera gånger. Det var hur mycket bilar som helst. Till slut parkerade vi olagligt på kanten av en gräsmatta och det dröjde inte många minuter förrän det blev fullt med bilar som ställde sig bakom oss.

Det var ju inte bara marknad utan även bo- och näringslivsmässa, föreningens dag och på det även seglartävlingar, Hyundai Cup, så det var hur mycket människor och hundar som helst





 Jag brukar aldrig vilja balansera men nu hoppade jag själv upp på den låga stenmuren för att kolla på alla bilar som skulle med Gotlandsfärjan. Det var hur många som helst...



Matte köpte tunnbröd, vildsvinskorv och honung. Det var allt hon handlade. Tyvärr fanns det inget stånd som sålde godis till oss hundar. Lite orättvist tycker jag...



Det fanns jättemycket att titta på. En schäfer har precis skällt ut oss....



Vi fick jättemycket beröm för att vi skötte oss så bra. Vi mötte hundar hela tiden, framför allt Albin var ju duktig förstås. Jag brukar aldrig bry mig annars heller....Vi märker att Albin blir stolt när han får beröm av att han klarar av saker och ting. Han tyckte att det var kul att kolla runt på allt som hände... 



I hamnen fanns jättemånga segelbåtar som skulle delta i tävlingen. Nyfikna Albin ville kolla förstås men jag var mer intresserad av matoset från restaurangerna mitt emot. Det doftade så gott.....



Robban undrade om inte jag ville kolla men det hade jag inte alls något intresse av.....



Robban träffade en kompis så då blev vi stående där en stund precis intill en restaurang. De höll på att fixa till uteserveringen. Alltså nu började jag bli riktigt hungrig....




Man kunde få rida eller åka i en hästvagn också...







Albin tyckte att hästarna var lite otäcka så han vände ryggen till...




...men jag tyckte att det var spännande. Jag har inte sett hästar tidigare





Kanadagässen var inte speciellt oroliga. De strosade lugnt omkring trots alla människor och hundar som passerade förbi och alldeles bakom buskaget stod helikoptern som man kunde åka en rundtur med. De borde bli rädda för oljudet  tycker man men icke...


Kanadagäss bajsar och skräpar ju ner mycket och det är det jag är lite nyfiken på...





Kollar på när helikoptern åker upp i luften.....




 Nu har vi varit här i ett par timmar så det är dags att gå till bilen och åka hem...









Morgonrunda vid småbåtshamnen i morse. Luktar på en nyponbuske. Matte berättade att när hon var barn fick hon och hennes syskon plocka nypon som föräldrarna sedan torkade och kokade nyponsoppa på. Det fanns flera nyponbuskar utanför huset där de bodde. Tur att hon inte behöver göra det nu för hon tyckte inte alls att det var roligt....




När det var dags för min förmiddagspromenad så skulle Albin ut på morgonrunda så vi gjorde sällskap. Albin är piggare idag så han behövde verkligen sova ut....





Kort stopp vid närbutiken. Robban skulle handla.  Konstigt att en SL-buss stannar här? Jaha, chauffören skulle visst också handla....



Matte, kan vi inte gå hem nu? Det är faktiskt dags för lunch för mig och brunch för Albin....



Albin kollar in den vackra katten som kom ut från buskaget



Katten har en stege som går upp till balkongen så att han kan gå in i lägenheten. Så smart....





Idag är det ganska så folktomt ute....



Albin står och filosoferar en stund som han gör lite då och då...





Oj, här var det något intressant...





 När vi kom hem från den senaste promenaden låg Leo i soffan och så väldigt besvärad ut. Vi störde väl honom i hans skönhetssömn...









Och matte fortsätter baka sina pajer. Robban gillar inte alls pajer och äter aldrig det, förutom rabarberpaj så det var väl tur att matte gjorde en sån idag.....























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar