"Twingly statistik"

lördag 2 januari 2016

Jobbig nyårshelg........half body wrap


Bilder från nyårsafton på Lövhagen....


Det är spännande att komma till en ny plats. Jag har i och för sig varit här tidigare men det är länge sedan




Det började så bra på nyårsafton. Vi åkte ut till Lövhagen, ett friluftsområde här i Nynäshamn. Vi var där vid ettiden och vi var inte ensamma. Jag tror att stans alla hundägare hade samma tanke, att rasta sina hundar på ett lugnt ställe innan de hemska nyårsraketerna och fyrverkerierna satte igång på allvar.....



Det finns så mycket att kolla in. Här springer många vilda djur så jag hade fullt sjå med alla dofter....Huvudet gick som en propeller mest hela tiden...



Vilken väg ska vi gå?






Det sägs att man hängde folk i det här trädet förr i tiden. Trädet står vid vägkorsningen Stockabonäs/Bötet. Vet inte hur mycket sanning det är i det ryktet?




Albin blev jätteglad när vi kom till det spännande och nya området för honom. Han hittade också många intressanta dofter förstås....







Nu kollar han in en hund som går en bit bort....





Albin ville gärna ner i vattnet men det fick han inte



Här har jag fått upp en mycket intressant vittring....



Vad kan det vara månntro?





Det kommer dofter från alla håll



Här brukar folk bada på sommaren......






Fin utsikt...











Albin hoppade och skuttade runt som han brukar göra...









Nu har han tydligen fått syn på något intressant...




Här doftar det riktigt gott. Folk som grillar där borta....




Albin känner också grilldoften....




....jag fick ägna mig till andra dofter i stället










Och senare på dagen.....

Vi hann inte vara hemma länge förrän helvetet bröt loss. Tänk att folk inte kan vänta fram till tolvslaget innan de fyrar av sina raketer och allt annat smällande.....





Herregud så rädd jag blev. Jag skakade som ett asplöv. Jag sprang ideligen mellan badrummet och vardagsrummet. 




Albin blev också orolig men det var nog för att han såg att jag var så rädd. Han verkade inte bry sig så mycket om smällandet. Han var till och med ute på rastrundor under kvällen.

Matte försökte massera mig men jag kunde inte hålla mig stilla. Det blev bara värre ju längre tiden gick.....

Robban fick då ett tips från en kompis på Djurambulansen att han skulle linda mig med elastisk binda för det skulle ha en lugnande effekt. Sagt och gjort, så här såg jag ut.






...och hör o häpna. Jag somnade tvärt och sov en längre stund. Både matte och Robban blev jätteförvånade. Inte trodde de att det skulle vara så effektivt.

Runt tolvslaget när det smällde som värst tillbringade  Robban och jag i badrummet men vi behövde bara vara där i cirka 20 minuter tills smällandet lugnade ned sig. 

Sedan gick matte och jag och la oss för natten. Ja, det gjorde Robban och Albin också förstås. Robban skulle upp tidigt för han jobbar hela helgen ända fram till måndag morgon.....








Carina skickade en Gott Nytt År-hälsning från sin yngsta och busigaste katt, Figaro. Visst är han stilig med sin fluga!












Nyårsdagen


Robban tog morgonrundan med både Albin och mig innan han åkte till jobbet klockan sju.




Vid lunchtid gick matte och jag en promenad men jag ville bara hem så den rundan blev kort.

Vi hinner inte mer än hem förrän helvetet bryter loss igen. Jag blir förstås lika skraj som igår så nu sätter matte på mig bindan. Den har samma lugnande effekt igen. Sedan tillbringar jag större delen av dagen och kvällen inne i det trånga badrummet. Matte bäddade på golvet åt mig.....





Sover tungt....




Stackars Albin hade en trist nyårsdag men han kom ut på  några korta rastrundor ändå. Han reagerar när det smäller men blir inte direkt rädd....

Och katterna verkar inte bry sig alls hur mycket det än smäller och tjuter. 


Leo sover som vanligt. Han reagerade inte ens vid tolvslaget på nyårsafton..




......och inte Iris heller. 

Matte tvingade ut mig för att kvällskissa. Jag stretade emot så gott jag kunde men det hade jag inget för. Jag hade ju inte kissat sedan lunch så jag var tvungen sa matte. Jag satte mig direkt när vi kom fram till gräsmattan och sedan sprang jag in. Jag tror inte att jag har kissat så fort någon gång tidigare.....










Matte säger att de aldrig smäller på morgnarna och det litar jag på så morgonrundan gick vi som vanligt i morse men det blåste hårda kalla vindar så det var inte så skönt ute. ....



Kollar in en labrador som springer och har kul inne på planen.....




....och där går den ilskna schäferblandisen




Matte gick ut med morgontrötta Albin när vi kom in....




Det kom några snöflingor när de var ute....









För er som har skott- och fyrverkerirädda hundar rekommenderar vi att prova detta med bandagering av kroppen....

Det enklaste att göra är en så kallad half body wrap.


Man använder en flexibel, elastisk binda som ändå behåller sin form. 



Du lägger bindan mot hundens bröst, tar ändarna bakåt och korsar dem över skuldrarna. Lägg ändarna sedan neråt och korsar under hundens magen för att sen ta de upp igen så att de kan sättas fast på ryggen. Lindan får inte begränsa hunden i sina rörelser eller andningen! Wrappen ska ha samma kontakt med huden på alla ställen över kroppen.

Det går även att använda en t-shirt. Du kan använda en av dina egna eller barnens och göra små knutor på underkanten, så att det liksom sitter åt.





Sedan 2010 finns även de så kallade thundershirts på marknaden! 

Matte tänker skaffa och testa en sådan på mig. Den kan tydligen användas vid olika rädslor och har tydligen hjälpt många hundar världen runt

  • rädsla för åska
  • nyårsrädsla
  • rädsla inför veterinärbesök
  • kloklippning
  • skällande
  • bil- o reseångest
  • separationsångest














Nu hoppas jag att smällandet är över för denna gång men man kan aldrig vara säker. Ännu så länge har det varit tyst idag i alla fall men jag vill inte gå utanför dörren ändå.....





Nu ska tydligen matte kolla på JVM i hockey. Sverige möter Slovakien i kvartsfinal.....









God fortsättning på nya året






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar