"Twingly statistik"

torsdag 17 augusti 2017

Promenader...mopeder... barn




Är ute på morgonrundan.....Visst saknar jag Albins sällskap men den som saknar honom mest...





 ........är nog Iris. Hon flyttar sig runt i fönstren och kollar efter honom



...men hon tog sig tid och kollade en stund på morgon-TV 








Vi har gått två längre promenader idag. Nu på eftermiddagen var det lite väl varmt tyckte både matte och jag....






Jaha, där är en liten hund som måste skälla ut mig igen



Vid stolparna finns det alltid en massa intressanta dofter




Jag gillar inte mopeder. Usch, vilket oväsen de för...




Åh, herregud så många barn det kommer springande där. Det måste vara en hel förskola. Matte vet att jag blir lite osäker när barn kommer rusande på det där sättet så hon valde en annan väg så att jag slapp möta dem...så skönt




Den stora robotgräsklipparen lever sitt egna liv ute på fotbollsplanen














Matte sitter på balkongen och läser så jag la mig där en stund



Leo tog en runda där ute















Matte har sträckläst en bok igen. De enda avbrott hon har gjort har varit våra promenader och vardagliga måstesysslor. Hon läser inte enbart kriminalromaner men den här är nog så ruggig. Nu läste hon romanen "Jag heter inte Miriam" av Majgull Axelsson.  Man får följa en romsk kvinna och hur hon byter identitet till judinna för att överleva  kvinnolägret Ravensbrück där romer stod allra längst ner i rangordningen bland fångarna. 
Det är en mycket gripande överlevnadsberättelse från 2:a världskrigets förintelsen och om hur efterkrigs-Sveriges innevånare förhöll sig till de som överlevt koncentrationslägren. En riktigt bra och samtidigt en hemsk  och smärtsam roman, välskriven och som är svår att lägga ifrån sig. Boken leder till eftertanke...

Många har nog läst boken men har du inte det tycker matte att du ska göra det.













Jag är riktigt trött efter dagens promenader









Robban har skickat några bilder till från promenad under gårdagskvällen i Skara






















Nu kom Robban, Lena och Albin precis hem från sin resa så nu ska vi gå kvällspromenaden....














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar