"Twingly statistik"

fredag 1 juli 2022

Krokiga omvägar...kvavt...

 


I morse var matte och jag ute tidigt, eftersom jag inte kunde kvällskissa igår kväll pga av åskovädret. Albin var modigare...

Blixten gjorde 18 nedslag i centrum här i stan, på olika byggnader, kyrktornet, fotbollsplanerna här nedanför m. fl ställen. Det var riktigt riktigt läbbigt...





Det var 26 grader och oerhört kvavt men det var ganska så mulet när Albin tog sin förmiddagspromenad..



Här kollar han in en stor svart hund...



Matte har blivit tvungen att ta flera kringelkrokar idag för att vissa gångvägar är uppgrävda eller fulla med krossat glas eller tallkottar eller blockerade av annat...






Det var nära att jag hade trampat på glassplitter men tur nog kunde matte tvärnita och vi fick vända för glaset låg över hela gångbanan...Så himla onödigt!


Här ligger jag utanför apoteket. Matte skulle hämta ut sina allergi/KOL-läkemedel. Då visade det sig att hon bara kunde få den ena, för den andra hade hon inget recept på längre, så det blev att kontakta vc och få receptet förlängt. Dessutom glömde hon ta ut blodtrycksmedicinen, så nu får hon vänta tills på måndag, innan hon kan gå till apoteket igen..






Vid 15-tiden skulle Albin få sin eftermiddagsrunda men de kom inte långt. Det var inte speciellt soligt men det var väldigt kvavt, så Albin hade inte minsta lust att gå någon längre sträcka...



Matte vände så han fick gå hem igen......



Han gick direkt och la sig på den varma balkongen






Jag tvärnitade vid skolans kök, då jag tyckte mig höra ett muller men matte tvingade mig att gå vidare....



Och så blev jag utskälld av en liten malteser. Herregud så ilsken den var



Och här var gångvägen blockerad av en stor lastbil. De höll på att fälla träd. Vi fick ta vägen genom sporthallens och skolans stora parkering istället



Och här fick vi svänga in på grusstigen och ta en omväg för att undvika alla tallkottar....




Matte orkar inte äta tunga maträtter i värmen utan det blir mest inlagd sill, gravad lax, rostbiff och färskpotatis med grönsaker. Dessutom äter hon nu dagligen en fruktsallad på jordgubbar, vattenmelon, persika, körsbär, äpple och banan. Hon gör en marinad på saften från en apelsin som hon blandar med honung och ringlar över...







Matte tycker ändå att hon har varit duktig idag. Hon har rengjort spisfläkten och dammsugit hela lägenheten. Något hon har slarvat med i den tryckande värmen....

Robban ringde nyss och ville ha ett skrivarbete utfört men det får vänta tills i morgon, sa matte. Nu ska vi snart ta våra kvällsrundor och sedan vill matte bara ta det lugnt. Just nu kollar matte på engelska serien "Mord i sinnet" på kvällarna..Den går på CMore.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar