"Twingly statistik"

onsdag 27 juli 2022

Promenader o åter promenader...kantareller

 


Är ute på morgonrundan med matte. Vi mötte "Bingo-mannen" och självklart skulle matte prata med honom. Han försökte hälsa på mig men jag var inte ett dugg intresserad...



Vi hann inte långt förrän Robban ringde. Då la jag mig ner för man vet aldrig hur länge de ska prata? Han kunde inte komma i morse, eftersom han fixar "Dagens", som är tonfisksallad på onsdagar





Och ungdomar har roat sig med att klottra längs hela sporthallens vägg



Och här har många hundar pinkat





Albin fick en längre promenad redan på morgonen. Här är han ute på förmiddagens långpromenad...



...och den tog tid


Det är inte speciellt varmt ute men så fort solen tittar fram, vill han till skuggan





Och så blev det min tur




Vi har inte sett till så många hundar idag men där kommer den hispiga groenendaelern. Det var länge sedan som jag såg den...








Eftermiddagspromenaden blev inte lång för Albin....





Den blev betydligt längre för mig. Det är 20 grader och ganska så skönt ute. Här försöker jag sprätta men är inte så duktig på det...



Matte besökte caféet för att hämta en tonfisksallad och kom hem med både sallad, en tårtbit och en påse med kantareller


Tårtbiten såg fräschare ut innan matte lämnade caféet men den är nog lika god för det..

En tvåbarnsfamilj firade mammans födelsedag genom att äta på cafeet. Mannen hade beställt tårta också och det hölls hemligt för frun. Hon blev väldigt glad och mycket överraskad. Lena hade bakat tårtan. 

Det blev förstås tårta över så matte tiggde till sig en bit



En vän till Lena hade plockat kantareller för att sälja dem. Lena köpte dem, rensade och fina och matte fick en påse kantareller med sig hem.

Carina har bakat matiga pajer, tacopaj och ost & skinkpaj och de var tydligen väldigt goda och uppskattade.

Matte föreslog att de kan göra kantarellpaj, nu när de har så mycket kantareller. Hon har flera goda kantarellrecept som hon tidigare lämnade till deltagarna som gick hennes kantarellsökskurser för hund. Hon tänker lämna in recepten på caféet.





Lena

En av caféets stamgäster och som matte och jag ofta mötte när vi var ute, avled igår efter plötsligt förvärrat sjukdomstillstånd, endast 58 år gammal...








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar