"Twingly statistik"

lördag 4 oktober 2014

Kanelbullens - Djurens dag.....












Idag är det kanelbullens dag

Matte har alltid bakat kanelbullar till denna dag men inte i år och det för att hon helt har slutat äta vetebröd.



Det är även Djurens dag, World Animal Day, som är en internationell temadag för att uppmärksamma djurrätt och djurskydd och som matte tycker är betydligt viktigare.





Djurens dag firas den 4 oktober varje år och startades 1931 av ekologer i Florens i Italien för att uppmärksamma att djurarter hotades av utrotning. Numera firas Djurens dag för att påminna om vikten av djurens välmående och för att belysa djurens situation. Valet av datum gjordes bland annat för att det är Franciskus av Assisis helgondag, och han är djurens skyddshelgon.












Idag har i hunnit med mycket trots att vi gick morgonrundan en timme senare än annars. Matte tog med sig två kantareller som jag fick leta upp när toabestyren var klara.


Det är inte helt lätt att hitta kantarellerna bland alla gula löv men det är inget fel på mitt luktsinne så det gick bra.....





Det var regndisigt ute men varmt och skönt.  Vi blev väldigt förvånade när de jobbade på skateparken tidigt en lördagsmorgon men de vill väl ha den klar snart……










Strax efter tio tog vi en ny promenad och då gick vi ända ner till hamnen. Alltså, vi var ganska så ensamma ute men det berodde väl på vädret……







Ett par passerade oss med en liten dvärgpudel men det var den enda hunden som jag såg till på hela vägen....




Marken är täckt med löv överallt....






Det var lite öde nere vid hamnen också…….


Inga människor någonstans








Här doftar det alltid så gott...




Vi stannade till vid Sjöräddningens kontor och båtar

Robban ringde sent igår kväll från Sjöräddningens utbildning i Öckerö. De skulle vara i vattnet hela dagen idag, närmare bestämt i 14 timmar....











Vi mötte sedan två kvinnor som delade ut gratis kanelbullar. Först tänkte matte inte ta emot någon men sedan ångrade hon sig då hon kom på att Carina eventuellt skulle titta in en stund idag. Hon jobbar så hon visste inte om hon fick tid så vi får väl se. Ännu har hon inte dykt upp…..Undrar om matte kan ge mig en bit av bullen om hon inte kommer? Den doftar jättegott!.....Hopppas kan man ju även om matte är noga med vad jag stoppar i mig.....






Matte laddade sitt SL-kort i kiosken innan vi gick till pendeln för att åka hem. Mattes onda fot satte stopp för vidare promenad……


Matte har placerat mig precis framför påsen med kanelbullen. Inte snällt när det doftar så gott......




Och vad händer där borta? Vi är tydligen inte helt ensamma att åka med pendeln ändå....


















När vi kom hem fick jag min lunch och sedan vilade vi en stund innan matte satte igång och städade.



Varenda gång som matte dammsuger hämtar jag min älsklingsleksak. Jag vill inte att den åker in i dammsugaren....













Matte ska äta middag lite tidigare idag för Djurgården spelar både fotboll och hockey så det är matcher hela eftermiddagen och kvällen och de måste hon ju kolla på…….













Undrar om jag får min kvällsmat tidigare också? Skulle inte tro det…..Jag får väl den i någon paus kan jag tänka mig och rastrundor får jag också ta i periodpauserna……Det blir en lugn kväll alltså…..Lika bra det för jag måste ladda upp för morgondagens kurs.....













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar