"Twingly statistik"

söndag 18 oktober 2015

Kursavslut.....störningar....utbrott





Idag var det tyvärr avslutning på kursen. Tänk vad fort de här sex veckorna har gått....

Tyvärr saknades några hundar idag också. Det är så i sjukdomstider. Robban som aldrig är förkyld hade blivit dunderförkyld med halsont i natt så han var riktigt risig när vi åkte i morse. Matte tvingade i honom lite huskurer innan vi gick till bilen som funkar nu igen.




Snacka om att vi fick störningsmoment så det räcker och blir över. På området var det en stor tävling i terränglöpning. Där var massor av människor och bilar överallt. Högtalaranläggningen hördes högt över hela området så det var knappt så matte kunde göra sig hörd.

Vi gick igenom hela programmet som vi har tränat under de här veckorna. Vi tränade dock mer inkallning idag än vad vi har gjort tidigare. På grund av tävlingen på området fick vi hoppa över sök efter matte/husse i skogen och uppletande av föremål men det gjorde inget tycker jag.

Jag fick förresten jättemycket beröm för att jag var så duktig hela tiden. Jag klarade till och med av att passera burken med korv utan att försöka ta någon bit. Inte illa när det gäller mig tycker jag själv.

Alla hundar var duktiga och några har gjort stora framsteg sedan vi började kursen.











Albin fick sina utbrott mot Rover och Molle emellanåt men de brydde sig inte om honom...














Nej-övning. Vi får inte ta korven i burken



Albin var sugen på korv men när Robban sa nej så lät han bli




Han var jätteduktig även när de passerade burken nästa gång...



Och jag fick mycket beröm eftersom jag inte alls brydde mig om korvburken





Molle var också jätteduktig. Det var faktiskt alla hundar idag


















Följsamhet med och utan koppel.......













Rover är okopplad medan de övriga tränar gå fint i kopplet



Det fanns många intressanta dofter på marken, åtminstone tyckte både Molle och Rover det. Robban lugnar Albin som har fått ett utbrott på Rover.....

Albin var stressad idag. Han tycker att det är så kul med kursen men blir lätt överspelt och vet inte riktigt hur han ska hantera det....









Hälsaträning på person utan hund. Hunden ska sätta sig utan tillsägelse och får då en korvbit som belöning



Albin var jätteduktig. Med tanke på att det inte var länge sedan som han inte vågade ta godis från en hand och inte heller gillar att sitta så har han gjort stort framsteg som satte sig direkt och tog korven ur handen





Jag var hur duktig som helst som satte mig direkt och tog korven ur handen utan att hugga tag i handen också





Rocky vill gärna hoppa och hälsa på allt och alla och gillar inte att sitta i vått gräs.....


...men han fattade snabbt att han inte skulle få någon korv om han inte satte sig så då gjorde han det utan att någon sa något till honom, så duktigt..Han gör stora framsteg....










Slalomgående mellan hundarna....





Molle som går slalom





...och Rocky



Han var riktigt duktig  som inte försökte gå fram till hundarna som han passerar förbi




Titta på Rover får man göra....






Nu är det Rovers tur





..och så valpen Smilla










Inkallning....



















Rocky tränar inkallning i långlina




...och det går riktigt bra om det inte för för mycket störningar runt omkring. Det handlar om träning och åter träning....














Flatvalpen Smilla är riktigt duktig










Vi tränade inkallning många gånger. Jag är jätteduktig om jag nu ska skryta men det finns ingen bild på när jag gör det....












Sitt kvar








Matte går runt Smilla ett par varv medan hon sitter kvar




Hundägarna går runt sina hundar. Rocky vill inte gärna sitta någon längre stund i det våta gräset....








Molle sitter kvar även om matte drar eller rycker i kopplet




...och nu går matte runt honom






Jag stod en stund hos Rovers husse medan matte instruerade de andra. Alla undrade vad jag hade fått syn på nere vid vattnet. Det var en häger som stod där...En sån fågel har jag aldrig sett förut...










Rover älskar också korvträdet








....och det gör Smilla också





...och jag väntar på att få gå till mitt träd











Hemma igen...



Ja, nu är tyvärr kursen slut. Jag kommer verkligen att sakna de här söndagarna....Alla hundar fick en varsin godispåse av matte och hundägarna ett diplom.....

....och matte fick choklad som hon blev jätteglad över. Jag och Albin fick goda kycklingpinnar av Rover. Så snällt av honom......




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar