"Twingly statistik"

söndag 16 oktober 2016

En kall störig kursdag....fullmåne



Jaha, så har vi haft kurs idag igen. Jag tror faktiskt att jag var den som uppförde mig bäst och var lugnast idag för en gång skull...

Alla hundarna var lite stirriga och det kan man förstå. Området var fullt med folk, stora som små samt en hel del främmande hundar. Det årliga stora terrängloppet gick av stapeln, vilket betyder att stor del av området är avspärrat för folk som springer och högtalaren är igång hela tiden och hörs högt över hela området. Alltså, massor av störningar och bra miljöträning. Till detta så är det fullmåne idag, vilket kan påverka både djur och människor känslomässigt och det märktes.



Oj, så mycket människor det är överallt




Nej, där borta kan vi ju inte vara











De övningar som vi brukar göra i skogsmiljö fick vi hoppa över men annars körde vi alla de andra momenten..Matte glömde sin kamera hemma så hon tog bilderna med mobilen men de blir inte så bra.....



Vi ska kunna sitta kvar även när hundägaren drar eller rycker i kopplet...




Det har jag inga svårigheter med och inte Rover heller. Förresten kunde alla hundarna sitta kvar, oavsett vilket håll de drog åt

















Gå fint i kopplet i hundklunga




Det fanns en massa spännande dofter på marken som frestade några av oss, alltså mig....Det måste finnas mycket vilt i det här området






Rover var så rolig idag. Han pratade och gnällde mest hela tiden, ja han var lite busig också och han gillade inte när hans husse höll på med någon annan hund....












Två hundägare möts och ska hälsa på varandra men hundarna får inte göra det utan ska sitta stilla intill sin matte eller husse men Albin gör utfall mot Rover....


...men satte sig ner efter tillsägelse



Lilla Sigge vände ryggen mot Albin (en lugnande signal). Albin var riktigt stirrig idag.





Albin fick träna igen att möta Rover













Sigge får inte försöka ta korven i skålen - en "nej"-övning




Rover tar aldrig någon korv




...och inte Oskar heller även om det var frestande



...men det gjorde jag. Lena vet inte hur snabb jag kan vara. Det är ju bara andra gången som hon går med mig. Det var väl det enda otillåtna jag gjorde idag i alla fall. Jag var ju så hungrig....












Albin hälsar fint på Rovers husse



..och det gjorde faktiskt jag också








Och så var det dags för ögonkontakt....








Sigge hade inga problem med ögonkontakten



Och inte Oskar heller. Albin håller ofta ögonkontakt men här får han nog en tillsägelse av Robban av någon anledning












Här ska vi gå två varv runt varje hund som ska sitta stilla


De unga hundarna Oskar och Sigge vill gärna leka med varandra men de var riktigt lydiga i den här övningen



Rover utmanar Albin men han var duktig denna gång och fick beröm av Robban










Tränar inkallning. Alla hundar klarade av det fint



















Här väntar Rover på att få springa iväg och leta efter sin leksak som hans matte har gått iväg för att gömma någonstans




Den här övningen gillar jag jättemycket. Jag stack iväg fort som bara den och hittade min nalle bakom ett träd. Lena kom och hämtade mig....


Under fikastunden får vi hundar sitta tyst uppbundna vid något träd. Okej, vi klarar det bra allihop men hur kul är det? Vi får bara en skål vatten medan hundägarna smaskar i sig  något gott. Orättvist!










Nu har Robban och Albin åkt med Lena till Kungsör så här är det riktigt lugnt och tyst.























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar