"Twingly statistik"

söndag 25 september 2016

Ensam...kurs.... lugnande signaler



Igår, lördag var jag ensam hemma i nästan sex timmar. Jag räknar inte med katterna för de ligger mest bara och sover. Så länge har matte aldrig lämnat mig ensam tidigare och det var riktigt trist för godiset som jag fick var snabbt uppätet. Matte var i Stockholm på någon kurs och Robban och Albin var fortfarande kvar ute på ön.

Innan matte åkte gick vi en långpromenad längs Gröndalsviken......












Det har hänt att matte har laddat det här trädet med godis men igår fanns det inget...




Måste kolla in en hund som kommer där borta. Nej, ingen som jag känner...






Matte kom hem vid 18-tiden och någon halvtimme senare kom Albin och Robban....


Robban och Albin åkte Vaxholmsbåt hem. Albin tyckte att det var spännande och var nyfiken på allt som vanligt. En resa på 45 minuter till Dalarö där han hade bilen...




Och så gäspar Albin igen...











Idag hade vi kurs igen och jag var verkligen på hugget. Jag fick jättemycket beröm för att jag var så duktig även om jag ibland var mer intresserad av viltspåren på marken. Rovers matte tränade mig idag. Alla är förundrade över att jag inte bryr mig om vem som håller i kopplet utan jag utför de moment som jag ska ändå. Jag har väl redan haft fem olika förare under den här kursen. Dessutom är matte mäkta imponerad över att jag är så duktig på att spåra upp och hitta min nalle i skogen för det har hon aldrig tränat mig på. Dessutom apporterar jag den. Jag är inte så intresserad av leksaker men nallen gillar jag...








Idag gick matte igenom lugnande signaler. Två hundar som visade det tydligt var Albin när han mötte Rover i en hälsaträning. Dessutom visade lilla Sigge (chinese crested dog) det mycket tydligt när han mötte Edit (fransk bulldog) och hundägarna skulle hälsa på varandra. Han satte sig med ryggen vänd mot henne. Tittar man noga på hur hundarna uppför sig kan man se hur ofta de ger lugnande signaler till varandra. Albin gör det ofta på olika vis och jag kan också göra det om jag möter en hund som jag känner respekt inför. Det är mycket intressant och lärorikt att kunna avläsa vårt hundspråk för många hundägare tolkar signalerna fel. 

Annars körde vi de vanliga lydnadsövningarna, nej- och varsågod-övningar, hälsaträning, hundmöten och sökövningar ....


Jag går med Rovers matte och Rover med sin husse. Vi ska gå fint i kopplet här



Albin och Robban



Sigge ska gå slalom mellan hundarna som ska sitta lugnt och stilla bredvid sina förare




Albin har nu gått slalom




Rover gillade inte att hans matte tog hand om mig och det talade han högljutt om så vi bytte förare en stund



Här går jag med Rovers husse. Det fanns många intressanta dofter på marken...



Jag ska gå ett varv runt varje hund men jag var ganska så okoncentrerad på uppgiften. Fanns intressantare saker att koncentrera sig på...



Nu är det Rovers tur att gå runt varje hund


..och så den söta valpen Kira











Nej-övning. Albin bryr sig inte ett skvatt om korven. Det gör jag men jag klarade att passera förbi korvskålen ändå och det flera gånger till och med...


Oskar blev frestad av korven men till slut kunde han gå närmare skålen och lyssna på "nej"




Stanna kvar...inga problem



Hälsa träning - två personer hälsar på varandra men hundarna får inte göra det utan ska sitta stilla intill sin förare



Kira och Sigge



Jag och Oskar



Jag och Edit. Hon behöver inte sitta eftersom ägaren koncentrerar sig på att lära hunden "stå" inför framtida utställningar.



Här hälsar Albin på person utan hund. Vi får inte hoppa på folk utan ska sitta ner när vi hälsar


Albin hälsar på Molles matte som är utan hund idag


Rover hälsar på sin husse


Kiras tur att hälsa




...och äntligen var det min tur



Gå fint i kopplet i hundklunga. Vi får inte hälsa på de andra hundarna....







Att gäspa är en tydlig lugnande signal




Vi körde inkallning också förstås och det är kul tycker jag. Här var det Rovers tur....


Rover går fint utan koppel...




Albin letar efter korv i trädet. Han är så försiktig. Det är inte jag






..och det är inte Rover heller. Här klättrar han upp i trädet















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar