"Twingly statistik"

söndag 11 september 2016

Jättetrött...kursstart.....Albin bortrest

Nu är jag riktigt trött.....




Det var kursstart på mattes vardagslydnad med social- o miljöträning idag.  Som jag har längtat efter den. Nu deltog inte jag i alla övningarna men jag såg till att vara med då man får godisbelöning.

Matte var extra glad över att ett flertal dvärghundar deltar för oftast är det hundar modell större som anmäler sig till kurserna. Det är ju lika viktigt att fostra de små hundarna som det är med oss större....

Albin deltog i alla övningar och han skötte sig bra även om han fick ett par utbrott när Rover eller Molle kom för nära honom. Han känner ju igen dom från förra kursen men det hjälpte ju inte speciellt mycket även om han var lugnare nu än då.


Molle och Rover blev jätteglada när de fick syn på varandra



Molle har lite respekt för Rover men så är han äldre också



Annars kan man nästan kalla det här för en unghundskurs för flera av nybörjarna är runt sex månaders ålder....Hur som helst skötte de sig bra allihop och jag tycker att de var riktigt duktiga. En del av hundägarna är också förstahundsägare och då är det inte alltid så lätt att veta hur man ska göra.


Vi började med "sitt" och "sitt kvar"



Vi fortsatte med att en hund går slalom mellan de övriga hundarna som ska kunna sitta intill sin förare utan att vilja gå fram till hunden som passerar förbi eller gör utfall mot den.....





Robban försöker få Albin att sitta ned



Här går Albin mellan hundarna och han klarade det bra







Ett moment var att kunna gå fint i kopplet bland en massa hundar










Och så var det hundmöten på gångvägen








Här ska hundarna kunna sitta stilla vid vägkanten medan en hund passerar förbi och det fixade alla hundarna galant. 


Mycket duktigt för att vara första gången för dessa unga hundar som gärna ville leka med varandra i stället






Vi hade några andra övningar också som det inte finns några bilder på. Den vanliga "Nej"-övningen då vi inte får ta korven som finns i burken som matte har ställt på marken. Det var inte bara jag som blev sugen men inte en korv gick förlorad.

Och så var det "hälsa"-träning på Rovers husse. För en del hundar tog det lite tid innan de fattade att de skulle sitta ner för att få korvbiten men de lärde sig det också. Jag fick gå sist och hade väl mest bråttom fram och har väl aldrig satt mig så fort tidigare. Korv är gott!

Vi körde lite inkallning också och sedan fick vi leta efter matte eller husse i skogen också och det var ett populärt inslag för alla. 

Avslutningen gillar jag mest och det är när vi får leta efter korv i träden....


Rover är lika tokig i korvträden som jag är....









Vid tretiden tog Robban Albin med sig och åkte till Kungsör.  De kommer hem i morgon kväll för Robban jobbar på tisdag. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar