"Twingly statistik"

torsdag 26 mars 2015

Jag har fått en brorsa......




Meningen var att vi skulle ta det lugnt den här veckan eftersom matte är sjuk och dessutom drabbades hon ju av ryggskott och kan knappt röra sig men det blev inte så mycket till vila precis.

Jag fick en rejäl överraskning i söndags. Matte och Robban åkte på morgonen till Arlanda för att hämta hem en hundkompis till mig så nu har jag fått en lillebror.  


Albin

Egentligen vet jag inte riktigt vad jag tycker om det men han verkar ju vara snäll i alla fall?  Jag är ju lite sotis och vill helst ha matte för mig själv. 

Albin verkar vara rädd för det mesta men så har han ju bott i ett hundhägn i närmare tre år, ja ända sedan han var liten valp och det kan inte ha varit lätt. Jag var ju inte i hägnet lika länge men det var jobbigt nog ändå.


Albin har precis landat på Arlanda tillsammans med sin kompis Genny, söndag 22 mars 2015 kl 11.35.





Nej, något vatten ville inte Albin ha men köttbullarna gick bra...



Charmiga Genny ville också få en köttbulle av Robban...



Albins egentliga namn är Alger men matte har döpt om honom till Albin för hon tycker att det passar honom bättre.








Här är en del av Albins bakgrund som matte har tagit från Hundhjälpens hemsida.



Gemini, Danny Boy och Alger

Mitt i varma sommaren hittades en liten hundfamilj på gatan, mamma Silvia och hennes valpar, bröderna Alger, Danny Boy och Gemini. Pojkarna var ca 8 veckor gamla och Silvia som var i ett beklagligt skick hade nog väldigt svårt att ta hand om de små och hålla dem med mjölk mitt i den farliga trafikmiljön där de levde.
Alla valpar som hittas tas undantagslöst om hand, så den lilla familjen stuvades varsamt in i en av hägnets bilar och fick flytta in till tryggheten. Silvia fick lite vila och grabbarna har nu växt upp till stiliga unga herrar.


Albins bröder och hans mamma kom till Sverige under år 2013 - 2014 och finns nu i kärleksfulla hem.





Bilder på Albin från hundhägnet......


















Albin har alltså bott i hundhägnet i tre år och inte sett något annat än deras personal och en massa andra hundar så det här kommer att bli en väldigt stor omställning för honom.














Den första dagen i det nya hemmet.......


Jag och Albin fick först träffas utomhus och sedan gick vi en kortare promenad




Albin tyckte att det var otäckt med alla bilar och andra främmande ljud och det var ju inte det minsta konstigt eftersom allting är nytt för honom....Tack o lov var det ganska så lugnt ute ändå....



Han är nyfiken i alla fall....






Albin vågade inte kissa någonstans utan höll sig ända till måndag morgon..





Den nya bädden känns trygg i alla fall.....



En mycket trött hund somnade på kvällen och sov tungt hela natten.....






 Dag 2...måndag



Albin undrar vad det är för ljud utanför huset ?




Jag håller mig lite på avstånd för att se om Albin vågar göra sina toabestyr?




Första gången som Albin ser en buss. Vi står alldeles intill hållplatsen där bussen har stannat




Vi har stannat till vid närbutiken. Matte skulle hämta ut ett paket.




Nu kommer äntligen matte





Och nu skulle förstås Robban in och handla....






Inget är som väntans tider......Albin är nog fundersam och lite obehagligt tyckte han att det var med folk som gick ut och in genom butiksdörren.....men han var så duktig och som sagt, nyfiken är han....



Albin är på hemväg med Robban efter en eftermiddagsrunda






Dag 3 - tisdag




Vi ska åka till den stora hundrastgården...Jag sitter som vanligt i baksätet men Albin åkte bak i skuffen. Han verkar inte alls rädd för att åka bil. Jag gillar det inte alls men är inte lika rädd längre......



Grannkatten sitter och solar sig på parkeringen....



Inne på hundrastgården.....


Albin har långlina men han vek inte långt från Robbans eller mattes sida utan höll sig i närheten av dem hela tiden....




Några dofter var tydligen intressanta ändå....



Jag hittade spännande dofter överallt








Albin har min röda sele på sig men den är något stor för honom....





Oj, här fanns tydligen något intressant....



Carina kom förbi rastgården och det var första gången som hon träffade Albin. Egentligen skulle hon ha följt med oss hem och ätit lunch men de ringde från jobbet och sa att hon var tvungen att hoppa in som ersättningsbuss till SL så hon hann inte äta.





Dags för oss att åka hem men vi var tvungna att torka av leran först. Albin har inte heller några problem med det.......




På eftermiddagen gick Robban och Albin till hans toaställe i en skogsdunge här i närheten men Albin la sig ner i stället och kollade på omgivningen i det sköna vädret.....




Det är en trött hund....


...som bara blir tröttare och tröttare.....


...och till slut höll han på att somna. Robban lät han vila en stund innan de gick hem och han fick lägga sig i sin bädd efter kvällsmaten....




Albin är inte så förtjust i Iris och det är ju inte den första hunden som inte är det. Hon är så påflugen så det skrämmer nog Albin. Han har jagat iväg henne ett par gånger. Här har hon lagt sig på skrivaren för att kolla ner på Albin. Hon är faktiskt ganska så provocerande ibland.....Leo är betydligt försiktigare och en klokare katt så honom är det lättare att acceptera......Iris är egentligen en snäll och social katt men lite väl dumdristig....







Dag 4 - onsdag



Förmiddagspromenad













Jag har fått syn på en ekorre




...och nu har Albin också gjort det men han verkar inte vara lika viltintresserad som jag är....




Rastrunda på eftermiddagen.....



Vilopaus på toaplatsen idag igen.....



Så trött....Albin bajsar och kissar bara på morgonen ännu så länge. Jag kan kissa hur många gånger som helst. Matte hade tidigare en gatuhund som hette Jacinto. Han hade lika svårt i början som Albin har det nu när det gäller toabestyren men det kommer att ge med sig när han blir tryggare....




Lite kel och smek





Albin gillar sin bädd.....




Han sover hela nätterna....och det gör jag också....







Dag 5 - torsdag


Idag kom Carina hit och käkade frukost innan det var dags för nästa körning......



När matte och jag kom ut stod Robban och Albin vid Carinas buss. Hon skulle jobba igen.



Nu vill Albin gå därifrån....



Vi gick samma långpromenad som igår....Albin få ha det långa kopplet och idag vågade han gå lite längre från oss. Han drar inte i kopplet utan går hur fint som helst....



Några änder har tydligen ett matställe här.....



Och där ute simmar några små sjöfåglar




Är det verkligen en ekorre i trädet där borta?




Och här fanns det massor av fåglar....




Vi såg de första vårblommorna idag också....











Nu ska matte och jag gå kvällsrundan. Albin har redan varit ute. Han har lagt sig för natten och sover redan djupt.

Jag ska inte skvallra för Albin att jag får en kycklingpinne på kvällen för det får inte han, åtminstone inte ännu så länge. Det är mattes och min hemlighet.....





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar