"Twingly statistik"

onsdag 25 juni 2014

Färskfoder......gikt....nässlor....









Igår gjorde vi en bilutflykt. Vi stannade till vid en djurbutik som vi inte har besökt tidigare. 


Robban ville att jag skulle kissa men det ville inte jag....





Jag var inte alls pigg på att gå in där. Matte fattade först ingenting men hon tror att hunden som fanns i en inhägnad utanför butiken var en bidragande orsak…Det visade sig att den hunden också hade kommit från Rumänien men för många år sedan. Dessutom hörde jag att hennes matte sa att hon inte gillade andra hundar så det var väl inte så konstigt att jag kände mig osäker och illa till mods....







Hur som helst köpte matte mat till mig. Jag ska få prova att äta Vom & Hundemat färskfoder. Jag fick det till frukost i morse. Först blev jag lite tveksam till den nya maten men det visade sig att det var riktigt riktigt gott…..fick det till lunch också…..smaskens…..Nu i kväll fick jag min vanliga mat och den är ju inte dum den heller….














I morse åkte matte till läkaren med sin mycket onda och svullna fot som hon inte kan stödja på och inte heller sova för smärtan. Det visade sig vara gikt i fotleden……Matte har haft det tidigare men det var många år sedan….

Gikt orsakas av att urinsyra-kristaller lagras i lederna. Urinsyra är ett ämne som bildas naturligt i kroppen och som normalt försvinner via urinen. Men hos patienter med benägenhet för gikt ökar i stället halten urinsyra i blodet.
Gikt kan bero på flera orsaker, dels på grund av en ökad produktion av urinsyra, en obalans i omsättningen eller en nedsatt förmåga att utsöndra urinsyran som är vanligt vid dålig njurfunktion som matte har.
Nu är matte mest rädd att kristallerna ska bilda njurstenar för hon tycker att hon har haft tillräckligt med njurproblem tidigare….

Läkaren skrev ut medicin men när matte kom till apoteket så fanns den inte och kan inte hämtas förrän efter kl 17 i morgon. 
Läkaren sa också att hon skulle dricka nässelte och det rådet har matte redan fått av kvinnan som utför akupunkturen så nu var matte iväg och köpte det på hälsokosten......


Nässelpulver ska vara mest effektivt så matte köpte det...


Det enda kostråd matte fick för övrigt var att hon inte ska äta fläsk eller dricka alkohol. Matte dricker aldrig alkohol så det var ju inte så svårt. Det enda hon kommer att sakna är den goda fläskfilégratängen som Robban brukar bjuda på. För övrigt äter hon oerhört sällan fläskkött…..








Robban har varit borta på möte nästan hela dagen. Inte nog med att han jobbar långa pass på ambulansen. Han jobbar ideellt på två andra ställen också, både på sjöräddningen och på djurambulansen…..Tur att han hinner gå längre promenader med mig där emellan nu när matte knappt kan gå……













Så när Robban kom så tog han ut mig på en promenad….Vi gick förbi fotbollsplanen som vanligt. Där hade en cirkus ställt upp alla sina tält och vagnar……Den här cirkusen tycks inte ha en massa ”konstiga” djur men de hade både hästar och hundar……















Jag tyckte att hästarna var bra otäcka…De är ju så stora och så var de så nära staketet så jag tyckte att det var riktigt läbbigt…Nu verkade de inte bry sig om mig men jag ville fort därifrån….





Nu är det bara att vänta på kvällsrundan och sedan den goda kycklingpinnen....










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar