"Twingly statistik"

söndag 1 juni 2014

Kryssningsfartyg och Lövhagen




Eftersom matte inte kan gå så långt skulle vi göra en kortare bilutflykt idag igen.  Samtidigt skulle jag få träning på att åka bil. Först stannande vi till nere vid hamnen. 



M/S Royal Princess  (bild från Wikipedia)


Matte ville kolla på ett av världens största kryssningsfartyg, Royal Princess som hade ankrat på redden utanför vår stad.



Gotlandsfärjan kom precis och den såg pytteliten ut när den passerade det jättestora fartyget.

Gotlandsfärjan på väg in till Nynäshamn








Jag tyckte att det var helt ointressant. Varför ska man stå och glo på några båtar egentligen?











Sedan åkte vi ut till Lövhagen för att fika. Vi åkte längs med Strandvägen som kallas för Ringvägen av de flesta här….



Vägen går utmed kusten och är en vanlig promenadväg för många inte minst för den vackra utsikten. Matte har ofta gått där men det kan hon inte nu med tanke på hennes onda rygg och ben…….

Jag har aldrig varit på Lövhagen så det var ju spännande. Jag gillar att komma till nya ställen. 

Lövhagen vandrarhem och café






Matte och Robban fikade och sedan gick vi en kort promenad ner till badet. Vi mötte faktiskt några som tänkte bada men det är inget som jag vill göra frivilligt.











Jag fick göra några balansövningar och hoppa upp på olika stenar….Kul men hur lätt som helst……














Och bilåkandet går bättre och bättre…Jag fick beröm av matte för att jag har blivit så duktig…..fast visst är det fortfarande skönt att få komma ur bilen när vi är hemma igen….



Varje gång när vi kommer hem så möter Iris mig i dörröppningen. Det spelar ingen roll om jag bara är ute en kort stund eller i flera timmar. Hon blir lika glad varje gång och det är ju kul även om hon är lite väl närgången….






Både Iris och jag gillar att vara ute på balkongen nu när det är varmt....














Igår ringde en karl till matte och frågade om det fanns någon portvakt här som har nycklar till lägenheterna men det finns det ju inte och det kommunala bostadsbolaget har stängt på helgerna.  

Han berättade att en äldre dam som bor ovanför oss i trappuppgången hade åkt in på sjukhuset i onsdags och då blivit akut opererad. Hon var visst illa däran nu. 

Problemet är att damen har en katt i lägenheten som måste ha mat och vatten och det finns ingen som har nyckel dit.
Matte sa till honom att han eller någon annan fick åka till sjukhuset och hämta hennes nyckel. Matte erbjöd sig att se till att katten fick mat och vatten om sjukhusvistelsen blev långvarig bara hon fick nyckeln.

Mannen ringde nyss. Han skulle åka och hämta nyckeln nu och lämna den till matte senare i kväll efter det att han hade utfodrat och sett till katten.  Han hade varit där igår redan och stoppat in lite torrfoder genom brevinkastet och då såg han  att katten levde och rörde på sig…….Så bra, nu behöver inte matte oroa sig för katten längre….












Nu är det tydligen dags för promenad innan jag får kvällsmaten………Jag är döhungrig som vanligt så jag hoppas att Robban inte drar iväg med mig på någon längre runda........











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar